Ćwilin żółtym szlakiem z Mszany Dolnej.*

• Lokalizacja: Mszana Dolna
1196810
Na żółtym szlaku...
Idąc w kierunku Czarnego Działu, szlak biegnie pośród pól i łąk co daje niesamowite widoki.
1196811
Przed podejściem na Czarny Dział.
Po krótkim leśnym odcinku ponownie idziemy skrajem łąki. Między drzewami nieśmiało wyłania się nasz cel, Ćwilin.
1196812
Czarny Dział.
Czarny Dział nie jest wybitnym wzniesieniem. Jego wysokość to 673m n.p.m. Dla zdobywców korony Beskidu Wyspowego jest na liście do zaliczenia.
1196813
Na szczycie znajdziemy miejsce na odpoczynek. Stolik z ławeczkami i miejsce na ognisko może się przydać. Widok na wschód i południowy-wschód, nieco dalej na południe. Reszta zalesiona.
1196814
Przed podejściem na Ćwilin.
Wspinając się coraz wyżej, zaczyna się robić coraz bardziej biało. Śnieg się przydał do umycia butów po błotnistym podejściu na Czarny Dział. Za plecami po prawej dumnie góruje Lubogoszcz.
1196815
Podejście na Ćwilin.
Tu zima jeszcze nie odpuszcza. Podejście na Ćwilin wbrew pozorom mozolne choć moim zdaniem łagodniejsze od podejścia na Szczebel z Lubnia czy na Śnieżnicę z Porąbki.
1196816
Na zboczach Ćwilina...
Po wyjściu z lasu podejście łagodnieje ale za to idziemy kamienistą ścieżką. Wkoło pozostałości po górnoreglowym borze co daje niesamowity widok na zachód i północny-zachód. Na fotce od lewej: Luboń Wielki, Szczebel i Lubogoszcz. Za szczytem Lubonia Wielkiego widać ośnieżony szczyt królowej Beskidów-Babiej Góry.
1196817
Coraz bliżej....
Kolejne widoczki spod Ćwilina.
1196818
Michurowa Polana.
Podszczytowa Polana Michurowa służyła kiedyś do wypasu owiec. Leży na południowym zboczu Ćwilina aż po jego wierzchołek. Jest świetnym punktem widokowym. Panorama sięga od Beskidu Sądeckiego przez Beskid Wyspowy, Gorce, Beskid Żywiecki, Śląski, Tatry, Góry Lewockie, Małą Fatrę.
1196819
Ćwilin
Widokowy szczyt w Beskidzie Wyspowym, drugi co do wysokości po Mogielicy. Idealny na widokową wycieczkę. Kto już tutaj był, często powraca. Żółty szlak z Mszany Dolnej jest najbardziej widokowym dojściem do tego szczytu, choć nie krótkim. Według mapy turystycznej ma długość 9,5 km a czas przejścia to nieco ponad 3,5 godziny w górę. Najkrótsze podejście/zejście z Gruszowca, jednak bardzo strome.
1196820
Ćwilin 1072m n.p.m.
Ćwilin jest chętnie odwiedzanym szczytem przez turystów. Dzięki rozległej Polanie Michurowej ma ogromne walory widokowe od południowego-wschodu przez południe po południowy-zachód. Niestety zalesiony od północnej strony. Zbiegają się tu dwa szlaki: żółty z Mszany Dolnej oraz niebieski ze Swoszowic do Szczawy. Na zejście w kierunku Gruszowca wybraliśmy odcinek niebieskiego szlaku. Krótkie ale bardzo strome pod kultowy "Bar pod Cyckiem" w Guszowcu.
Wiosenny wypad jednym z najbardziej widokowych szlaków w Beskidzie Wyspowym. Żółty szlak z Mszany Dolnej na Ćwilin. Szczyt drugi co do wysokości w tym paśmie górskim po Mogielicy. Lubiany przez turystów do obserwacji wschodu i zachodu słońca oraz podziwiania panoramy widocznych ze szczytu kilku pasm górskich.
Nie przypadkiem wybraliśmy trasę z Mszany Dolnej za żółtymi znakami. Ten szlak po prostu nie jest nudny. Jego trasa biegnie w dużej mierze między polami i łąkami, co daje niesamowite widoki w pogodne dni. Szlak rozpoczyna się obok dworca autobusowego w Mszanie Dolnej. Dobrze skomunikowany. Można tu dojechać własnym transportem i zaparkować na parkingu, jak również dojechać busem/autobusem. Z Krakowa jest ich wiele. My postanowiliśmy wrócić tutaj busem z Gruszowca. Szlak biegnie w stronę rzeki Mszanki i dalej jej lewym brzegiem aż do ostrego skrętu w lewo, uliczką pod górę między zabudowaniami. Za domami trasa snuje się między łąkami (słabo oznakowana), po zbocze Wsołowej i dalej przez Czarny Dział. Stąd schodzimy nieco w dół do siodła między Czarnym Działem a Ćwilinem i rozpoczyna się podejście. Żmudnie i mozolnie przez las, można się zmęczyć... Po wyjściu z lasu łagodniej, już z widokami aż do skraju Michurowej Polany. Tu koniec podejścia i szerokim wypłaszczeniem około 200m do szczytu Ćwilina. Miejsca na odpoczynek mnóstwo. Wcześniej znajdziemy na polanie stolik i ławeczki z grillem, a i pod samym szczytem również. Widok przy ładnej pogodzie odległy i szeroki. Ciężko opisać....najlepiej przekonać się samemu :) Powrót zaplanowaliśmy niebieskim szlakiem do Gruszowca. To około 2 km a czasowo w 30 minut spokojnie można zejść. Trzeba pamiętać, że zejście do Gruszowca jest bardzo strome. Przy zalegającym śniegu, który utrzymuje się tam dość długo, ponieważ to strona północna raczki konieczne. W Gruszowcu w razie problemów z transportem (czas pandemii i sobota) mieliśmy obiecaną pomoc z transportem do Mszany D. przez gospodarzy „Baru pod Cyckiem” za co ogromnie dziękujemy. Gospodyni poleciła nam dodatkowo linię busów z Dobrej przez Mszanę D. do Krakowa (https://www.facebook.com/MandMBusDobraKrakow), którym ostatecznie dotarliśmy do Mszany z bardzo miłym kierowcą.
I tak przyjemnie, bez problemów udało się zakończyć nasz wypad na Ćwilin. Szlak gorąco polecamy, Przyjemnego dreptania...:)

Mapa Beskid Makowski (Średni)
Beskid Makowski (Średni) - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Makowskiego (zwanego także Średnim lub Myślenickim) swoim zasięgiem obejmuje także fragmenty Beskidów: Małego, Żywieckiego i Wyspowego. Najwyższym szczytem jest Mędralowa, pozostałe pasma osiągają wysokość do 700 – 800 m n.p.m. Beskid...