Mapy turystyczne w aplikacji

Jak wybrać rower? Cześć I: rower miejski

Gdy niejaki Kirkpatrick Macmillan, prosty kowal z Anglii, w 1839 skonstruował pierwszy, drewniany bicykl z żelaznymi kołami, nikt nie przypuszczał, że z czasem rowery będą tak popularne. Nasz poczciwy kowal zaś, gdyby tylko mógł odbyć podróż w czasie, byłby zapewne bardzo zaskoczony ilością dostępnych obecnie na rynku modeli.



Także początkujący rowerzysta, gdy staje przed decyzją zakupu roweru, może dostać zwrotów głowy od mnogości ich odmian. By uchronić was od całkowitej dezorientacji, przygotowaliśmy mały przegląd, który zapozna was ze specyfiką poszczególnych typów rowerów. Dzięki temu łatwiej będzie wam dostosować sprzęt do własnych potrzeb. No to ruszamy!

Na początek weźmy pod lupę rower miejski, czyli tzw. „holendra”.

Jak sama nazwa wskazuje, rower ten został skonstruowany z myślą o jeździe w terenie miejskim. Dlatego też polecamy go szczególnie osobom, które nie planują wyczynowej jazdy, a rower traktują jako alternatywny środek komunikacji. Budowa „holendra” jest przystosowana do warunków, jakie panują w mieście. Dlatego klasyczny rower miejski będzie miał koła o średnicy 28 cali, cienkie opony, krótką ramę oraz specyficznie wygiętą kierownicę (określaną mianem „jaskółki”). Cała jego konstrukcja ma zapewnić kierowcy maksymalnie wyprostowaną postawę ciała, a tym samym szerokie pole widzenia. Ponadto dosyć duże siodełko jest tak wymodelowane, aby uprzyjemnić jazdę cykliście.

Ze względu na potrzebę sygnalizowania skrętu na licznie uczęszczanych ulicach, rowery miejskie są wyposażone w hamulce bębnowe. Tzw. kontra (hamowanie przez zablokowanie pedałów poprzez naciśniecie ich do tyłu) pozwala bowiem na uwolnienie rąk. Atutem tych hamulców jest również to, iż rzadko się psują. Przydatnym dodatkiem będzie na pewno bagażnik, który pozwoli np. na przewiezienie zakupów. Nieoceniona jest również osłona na łańcuch, która zabezpiecza przed wchodzeniem nogawek spodni w mechanizm rowerowy, czy po prostu przed pobrudzeniem odzieży (co nie jest mile widziane, szczególnie gdy rowerem jedziemy do pracy czy ważne spotkanie). Przy zakupie warto zwrócić uwagę na to, czy rower został zaopatrzony w błotniki, które są nieodzownym elementem w czasie deszczów, a także wymagane światła. Niekoniecznym dodatkiem w tym typie rowerów będą przerzutki, które zazwyczaj się ograniczają do trzech przełożeń.

Ze względu na stalową ramę rower ten jest co prawda dosyć ciężki (może ważyć od 16 do 25 kg; choć ostatnio pojawiła się tendencja do uzupełniania materiału o aluminium w celu zmniejszenia wagi roweru; nie polecam, bo wykonany z niego pojazd jest zbyt sztywny jak na warunki miejskie) i nie nadaje się na jazdę po trudniejszych terenach. Za to stanowi doskonałe rozwiązanie, gdy chcemy szybko ominąć miejskie korki. A wydatek to również niewielki (już od kilkuset złotych). Ponadto, dokonując zakupu, można dobrać model zależnie od swoich potrzeb – damski lub męski (z poprzeczną rurką pomiędzy kierownicą a siodełkiem, która dodatkowo wzmacnia konstrukcję). Wśród producentów wymienić warto Giant, Gazele, Kross, Limber, Authdor. Na internecie można znaleźć także porady, jak samemu, z dostępnych na rynku części, skonstruować taki rower. Pamiętajmy jednak, by wraz z rowerem zakupić dobre zapięcie, które zabezpieczy nasz wehikuł przed kradzieżą.

Jeśli więc pragniesz przyłączyć się do użytkowników miejskich ścieżek rowerowych, pomyśl o tym właśnie typie roweru. Przy tym zadbasz o swoją kondycję i przysłużysz się do ochrony środowiska.

Tekst: Daria Marchewka

Trasy rowerowe na Traseo.pl: szosowe i górskie.

Opublikowano 2 marca 2020 przez admin