Początki z Nordic Walking – jak sobie nie zaszkodzić

Z roku na rok zaobserwować można coraz większą popularność Nordic Walkingu, czyli „chodzenia z kijkami”. Amatorów tego sportu można znaleźć zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miasteczkach i wsiach. Powstaje także coraz więcej tras Nordic Walking, z oznaczeniami, tabliczkami itp. Osoby, które chcą nauczyć się prawidłowego chodzenia z kijkami – a nie jest to takie łatwe – mogą też skorzystać z coraz szerszej oferty porad instruktorskich. Dla tych, którzy z jakichś powodów nie chcą zaczynać swojej przygody z instruktorem, przygotowaliśmy mały poradnik.

Kijek kijkowi nierówny…

Pamiętajmy o tym, że kijki Nordic Walking są przeznaczone właśnie do uprawiania tego typu sportu. Do chodzenia z kijkami po płaskiej, miejskiej powierzchni nie nadzadzą się zatem kije trekkingowe, które mogą znacznie przeszkodzić w nauce i wyrobić złe nawyki. Są one przeznaczone do utrzymywania innego typu obciążeń i tłumienia innych drgań, stworzone zostały z myślą o chodzeniu po nierównym terenie, po lasach, górach itp.

Kijki do NW cechują przede wszystkim lekkie i trwałe trzonki oraz specjalna budowa pasków przy rękojeści, dzięki którym ręka jest na stałe do niej „przytwierdzona” – jest to swoistego rodzaju rękawica. Sama rękojeść ma także specyficzny kształt, łatwo dopasowujący dopasowujący się do kształtu dłoni. Ważne jest także zakończenie kijków do NW – są one zakończone nakładkami, przystosowanymi do kontaktu z asfaltem, brukiem czy chodnikiem.

Dobieranie długości kijków

Niezmiernie ważne jest odpowiednie dobranie kijków do naszego wzrostu. Przyjmuje się zasadę, że ręka trzymająca kijek powinna być zgięta w łokciu pod kątem prostym. Można też użyć mnożnika: wzrost mnożymy przez 0,68 (dla osób początkujących, starszych lub z obniżoną sprawnością) lub przez 0,72 (dla osób zaawansowanych lub aktywnych fizycznie i wysportowanych), a otrzymany wynik jest odpowiednią dla nas długością kijka. Kijki NW są produkowany w różnych długościach, w odstępach co 5 cm. Najlepiej jest jednak wypróbować różne długości i wybrać tę, która będzie nam najbardziej odpowiadać.

Jak chodzić?

Niby banalne pytanie, ale jakże ważne. Często spotyka się osoby, którym kijki służą jako podpora, które w ogóle nie przywiązują wagi do prawidłowego ustawienia ciała, właściwych kroków i wymachów. A bez tego chodzenie z kijkami mija się z celem. Aby prawidłowo uprawiać ten sport, jak przy każdym innym ćwiczeniu, należy zacząć od rozgrzewki. Ważny jest też prawidłowy chwyt – zapięcia powinny przylegać do dłoni. Można to sprawdzić poprzez uniesienie kija i jego puszczenie. Jeśli zwisają i jednocześnie mocno przylegają do dłoni i nadgarstków, zapięcie jest prawidłowe. W trakcie chodu ręce i nogi powinny pracować naprzemiennie – do przodu lewa noga i prawa ręka (prawie wyprostowana w łokciu, na wysokości biodra). W tym czasie prawa noga powinna mieć kontakt z podłożem, a lewa ręka znajdować się w pozycji wyciągniętej do tyłu. Ciało powinno być lekko pochylone do przodu, a miejsce wbicia kijka powinno znajdować się w połowie kroku. Odepchnięcie się kijkiem powinno być skierowane w tył, a nie w dół. Najlepiej na pewno zobrazuje to filmik:

Ten wpis został opublikowany w kategorii Porady i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>