18-dołkowe pole przez wielu uznawane jest za jedno najbardziej wymagających pól golfowych w Europie. Pierwsze 11 dołków ma charakter typowo parkowy, z szerokimi fairway’ami i jeziorami wokoło. Ostatnie 7 cechuje się z kolei wąskimi fairway’ami, otoczonymi lasem. Tym samym, do uzyskania dobrego wyniku nie wystarczą tylko umiejętności, ale kluczowy jest dobór odpowiedniej strategii gry.
Okazały gmach został zbudowany w stylu neorenesansowym według projektu architekta Jana Jakuba Gaya, a inwestorem był Bank Polski. Spichlerz oprócz zadań magazynowych mógł pełnić także funkcje obronne, gdyż na pierwszej kondygnacji zaopatrzony został w otwory przystosowane do prowadzenia ognia artyleryjskiego, a także ognia z broni palnej. Rolę magazynu zbożowego pełnił do 1853 r., kiedy został kupiony przez ówczesne władze wojskowe od Banku Polskiego z przeznaczeniem na magazyn twierdzy Modlin.
W międzywojniu spichlerz był siedzibą Komendy Portu Wojennego Modlin, a potem Centralnej i Głównej Składnicy Marynarki Wojennej. Przechowywano w nim między innymi sprzęt saperski, funkcję tę pełnił do wybuchu II wojny światowej.
i pozostałości po Boiler Room x Instytut Festival 16.07.2021
W czasie bombardowania 1939 spichlerz został wypalony w środku przez bomby zapalające, jednak jego grube mury ocalały i w takim stanie dotrwał do końca wojny. Po wojnie na polecenie władz komunistycznych przystąpiono do rozbiórki spichlerza, którą wstrzymał prof. Jan Zachwatowicz, naczelny architekt odbudowujący Warszawę. Niestety zachodnie skrzydło spichlerza zdążono wyburzyć a odzyskany budulec wykorzystano prawdopodobnie na powojenne naprawy, a według niektórych opinii wykorzystane przez wojsko do różnych celów, także prywatnych
Podobno widać stąd Wawę....
nie widziałem
wszelkie obiekty dobrze opisane
uatrakcyjnienie oferty do zwiedzania
tankietka TK-1 jest nierozerwalnie związana z ważną kartą w historii Modlina. Pojazd został zaprojektowany przez Biuro Konstrukcyjne Broni Pancernych Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii w Warszawie. Wykonało ono projekty dwóch prototypów o symbolach TK-1 i TK-2, które w 1930 roku zbudowały Państwowe Zakłady Samochodowe. Prototypy te poddawano następnie różnym testom i modernizacjom, m.in. w Modlinie. Po wycofaniu TK-1 z dalszych prób, modlińscy pancerniacy zbudowali na terenie koszar obronnych kamienny postument, na którym ustawili tankietkę. Przetrwała ona aż do 1944 roku, kiedy to wraz z innymi historycznymi pojazdami została zrabowana przez Niemców.
Dla upamiętnienia heroicznej walki, wzniesiony został Pomnik Obrońców Modlina z września 1939 r. Odsłonięcia dokonał dowódca obrony Modlina z 1939 r. gen, bryg. Wiktor Thommee w obecności licznie przybyłych jego wrześniowych żołnierzy. Uroczystość odbyła się 29 września 1957 r. - w rocznicę kapitulacji Modlina Twierdzy. Inicjatywa budowy pomnika wyszła z dowództwa 15 dywizji bombowej a jego projekt przedstawił podoficer GKO sierżant Ryszard Lasota. Do pomnika dostawiono dwie armaty radzieckie. Motywem był udział Armii Czerwonej w wyzwoleniu Modlina spod okupacji hitlerowskiej. Pomnik stanął na miejscu odsłoniętego w 1928 r. pomnika marszałka Józefa Piłsudskiego, zniszczonego dopiero na początku lat pięćdziesiątych w wyniku zlikwidowania popiersia marszałka i jego buławy z cokołu.
Pomnik poświęcony bohaterskim żołnierzom Wojska Polskiego - obrońcom Twierdzy Modlin we wrześniu 1939 roku.
Adres: ul. Ledóchowskiego, 05-160 Nowy Dwór Mazowiecki (osiedle: Modlin Twierdza)
Data powstania: 29 września 1957 r. (w 18. rocznicę kapitulacji Twierdzy Modlin).
Projekt: sierż. Ryszard Lasota.
Karty historii Twierdzy Modlin są zapisane wieloma barwnymi opowieściami. Jedną z nich niewątpliwie są dzieje Baśki Murmańskiej.
Kim była Baśka?
Nie kobietą, lecz … białą niedźwiedzicą, która miała nawet okazję osobiście poznać Józefa Piłsudskiego.
po tym nie da się praktycznie jechać na rowerze, droga prowadzi ponizej wału
10 listopada 2014 r. w Nowym Dworze Mazowieckim odsłonięto pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego. Związek Oficerów Rezerwy Rzeczypospolitej Polskiej był w gronie inicjatorów budowy pomnika i aktywnie włączył się w działalność Komitetu Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz w zbiórkę funduszy na jego budowę poprzez sprzedaż cegiełek.
jazda obok wału, wygodna i lepsza niż wałem
największy na świecie system rurociągów, łączący Syberię i Europę Środkową wybudowany w latach 1960–64 (Drużba-1) oraz 1969–74 (Drużba-2).
Decyzję o podjęciu budowy systemu „Przyjaźń” podjęto 18 grudnia 1958 na 10. sesji RWPG w Pradze. W pierwotnych założeniach miał to być system przesyłu ropy naftowej ze Związku Radzieckiego do krajów RWPG w Europie Środkowej: Węgier, Czechosłowacji, PRL oraz NRD
Elektrownia Wodna Dębe – elektrownia wodna na stopniu wodnym piętrzącym wodę w Jeziorze Zegrzyńskim, w województwie mazowieckim w miejscowości Dębe
W Dębem znajduje się malowniczy stopień wodny na Narwi, na który składają się tama wraz z elektrownią wodną. Inwestycja wynikała z potrzeby uregulowania biegu Narwi, która w tej części Mazowsza wylewała niejednokrotnie dwa razy w roku. Pierwsze prace w Dębem Warszawskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Lądowego i Wodno-Inżynieryjnego rozpoczęło 13 grudnia 1957 r.
Zapora w Dębem zaprojektowana przez „Hydroprojekt” była pierwszą w Polsce zaporą budowaną na rzece nizinnej i stanowiła swoisty poligon naukowo-badawczy. Na okres prac koryto rzeki przesunięto o 80 m. Budowle w Dębem, licząc od sztolni podziemnych po dach mają wysokość 35 m, co odpowiada 11-piętrowemu wieżowcowi. Zapora spowodowała powstanie stopnia wodnego o wysokości 5,5 metra. W czasie przyborów Narwi nadmiar wody jest upuszczany przez przęcioprzęsłowy jaz. Waga poszczególnych przegród stalowych wynosi prawie 80 t.
Po zakończeniu napełniania jeziora w 1963 r. uruchomiono elektrownię wodną. Jej główne urządzenia to cztery turbozespoły z turbinami Kaplana o średnicy wirnika 4,8 m. Moc zainstalowana elektrowni wynosi 20 MW.
Zapora pełni również rolę przeprawy wodnej; prowadzi tędy droga nr 632 Marki-Płońsk.
Reduta Bródnowska” na rogu ul. Wysockiego i Bartniczej
To w tej okolicy 1 sierpnia 1944 roku Powstańcy stoczyli najcięższe walki w dzielnicy. Można o nich przeczytać w wydanej kilka lat temu przez urząd dzielnicy publikacji „Na Targówku kamienie mówią”:
Na godzinę „W” udało się zmobilizować około 580 żołnierzy. W pierwszych potyczkach Powstańcy zdobyli pewną ilość broni. Ważnym osiągnięciem było zajęcie Szkoły Powszechnej przy ul. Białołęckiej 36 i wybudowanie ulicznej barykady, hamującej przejazd jednostek wroga. Po zaciętych walkach opanowano parowozownię przy ul. Kiejstuta oraz budynki stacji kolejowej Warszawa – Praga, jednak nie udało się ich utrzymać. (…)
Pluton poniósł ciężkie straty. Nie powiódł się również atak na bunkry broniące wejścia do koszar na Golędzinowie. Wycofujący się Powstańcy dostali się w ogień niemieckiego pociągu pancernego. Wobec druzgocącej przewagi nieprzyjaciela i dużych strat, które wyniosły około 20%, 2 sierpnia oddziały I Rejonu wycofały się w kierunku Śliwic, Pelcowizny, Cmentarza Bródnowskiego i Targówka. Tam, zgodnie z rozkazem dowódcy przeszły do konspiracji, pozostając w pogotowiu bojowym.
brama wybudowana w 2020 prowadząca do cmentarza cholerycznego, zamknięta na głucho
Cmentarz projektu inż. Henryka Sumińskiego otwarto 16 listopada 1872 roku na esplanadzie fortu Śliwickiego. Opiekę nad nekropolią sprawował Cezary Skoryna, właściciel fabryki kamieni i maszyn młyńskich przy ul. Olszowej na Pradze. 19 stycznia 1874 cmentarz przejęło miasto, lecz poczuwający się do opieki Skoryna sam zatrudnił stróża, który pilnował nagrobków i dbał o zieleń. W 1876 było tu 55 nagrobków, a ostatni pochówek choleryczny miał miejsce 8 stycznia 1883 roku. W latach 1876–1882 z rozkazu władz wojskowych pochowano tu 7 żołnierzy „bałwochwalców“ (wyznawców religii pogańskich). Ogółem pochowano tam 484 zmarłych na cholerę i 7 żołnierzy. Był to jeden z trzech cmentarzy cholerycznych wymienianych w Warszawie, obok cmentarza przy szpitalu św. Ducha przy ul. Długiej i cmentarza na Kępie Pólkowskiej
Prace rewitalizacyjne zakończono w maju 2010. Sprawująca opiekę nad terenem dawnego cmentarza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odtworzyła kamienny pomnik (wzorem oryginału z jasnego piaskowca) i zrekonstruowała otaczający go ceglany mur. Wzmocnione zostały także fundamenty grobu, wycięto roślinność zaburzającą pierwotny układ drzew na terenie cmentarza i zagrażającą zabytkowym murom. Po remoncie mogiłę otoczono parkanem dodatkowo zabezpieczającym ją przed dewastacją oraz uniemożliwiającym dostęp osób postronnych
Ma jedynie 6 metrów kwadratowych. To mniej niż ma naprawdę mały pokój w mieszkaniu, a mimo to ktoś wpadł na pomysł, by zrobić tam... kawiarnię. Obok tego miejsca nie sposób przejść obojętnie. Dobro&Dobro to najmniejsza kawiarnia w Polsce, prowadzona przez małżeństwo z Ukrainy – Innę i Olega. Mimo maleńkiej powierzchni, jego wnętrze jest bardzo ciepłe, przytulne i kolorowe. Pełno w nim kolorowych obrazków i ręcznie robionych przedmiotów. Można się tam poczuć jak w domowej kuchni, wypić kawę o najróżniejszych smakach, m.in. dyniowe i kasztanowe latte, zjeść chałwę słonecznikową i ukraińskie ciastko "zefir".
Rzeźba z brązu Wacława Szymanowskiego "Macierzyństwo" powstała w 1902 roku i znajduje się w Rogalinie. Przedstawia matkę ratującą dziecko, wyciągając je z wody. Kopia wykonana przez tego samego rzeźbiarza została zakupiona przez władze miasta stołecznego Warszawy i stanęła w parku Traugutta pod koniec lat 20.
Autor:
Wacław Szymanowski.
Data powstania:
1903.
Ustawiona w parku Traugutta w 1929.
Wacław Szymanowski był autorem wielu nagrobków (m.in. swojego ojca na warszawskich Powązkach) i pomników (m.in. pomnika Fryderyka Chopina w Warszawie z 1909 (projekt) – 1926 (wykonanie), obecnie kopia na miejsce zniszczonego przez Niemców oryginału). W Warszawie w parku im. Romualda Traugutta znajduje się rzeźba Macierzyństwo z 1903, ustawiona tam w 1929[
Barbie ma szczęście do znajdowania kobiecej garderoby na szlakach :))
przejscie przez wysoki nasyp - kara 500 zł!!
tutaj było polowanie, kilkanaście strzałów..
Skomentuj