Historia w drewnie zaklęta. Trasa 42 narowery

Dodano 14 października 2020 przez plik GPX

191237

Wycieczka „do oglądania i podziwiania” rozpoczyna się w Nowym Sączu (1) (2) (3) (4) (5). Ponadto część zaproponowanej trasy prowadzi niezwykle malowniczymi grzbietami i urokliwymi dolinami rzek. Ruszamy spod ratusza, ul. Piotra Skargi mijamy sądecki zamek, przejeżdżamy most na Kamienicy i ul. Zdrojową dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą krajową 28. Za skrzyżowaniem skręcamy w prawo, następnie w lewo w ul. Barską, a po 400 m w prawo skos w ul. Librantowską. Opuszczamy miasto i rozpoczynamy dość wymagający podjazd. Widokowym grzbietem z pięknymi panoramami na okolice jedziemy do Librantowej. Skręcamy w prawo i naprzemiennymi zjazdami i podjazdami przemierzamy kolejne 5 km. Na skrzyżowaniu z dużym krzyżem, kierujemy się w lewo do Mogilna, gdzie warto zwiedzić drewniany kościół (6). Na końcu wsi boczną drogą jedziemy w prawo, a po 700 m ponownie w prawo, w stronę górującego zbocza Jodłowej Góry. Na rozwidleniu wybieramy lewą odnogę. Początkowo asfaltową, a później stromą, kamienistą drogą, mijając Rez. Cisy w Mogilnie (7), wyjeżdżamy na przełęcz. Przecinamy niebieski szlak i zjeżdżamy do drogi krajowej. Ostrożnie skręcamy w lewo, a po kilkunastu metrach w prawo w stronę kościoła w Cieniawie. Przez przysiółki Podpołudnie i Pagórek objeżdżamy od południa niewielką dolinę źródłowych potoków Zarębki. Widokowym grzbietem udajemy się w kierunku zachodnim, mijając po drodze Mystków z zabytkowym kościołem (8) i Kunów. W Kunowie dołącza żółty szlak rowerowy, którym pojedziemy przez 3 km. Łukiem w prawo zmieniamy kierunek na północny i główną drogą dojeżdżamy do Sądeckiego Parku Etnograficznego (9). Po jego zwiedzeniu ul. Wieniawy Długoszowskiego dojeżdżamy do dwupasmowej drogi krajowej 75 (światła), skręcamy w lewo, na kolejnych światłach w prawo i ul. Nadbrzeżną, a następnie Gwardyjską i Lwowską jedziemy do rynku, gdzie kończymy wycieczkę.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Brama Kowalska w Nowym Sączu (1) – pozostałość po warownym zamku, wzniesionym w XIV w. i wysadzonym w powietrze 18 stycznia 1945 r.
Kolegiata pw. św. Małgorzaty w Nowym Sączu (2) – najstarsza z zachowanych budowli sakralnych Nowego Sącza, w obecnym kształcie z przeł. XIV i XV w.
Ratusz miejski w Nowym Sączu (3) – wybudowany w 1898 w stylu eklektycznym.
Dom Gotycki w Nowym Sączu (4) – wzniesiony na pocz. XVI w., obecnie Muzeum Okręgowe.
Synagoga w Nowym Sączu (5) – wzniesiona ok. 1780 r. na miejscu poprzedniej, drewnianej bożnicy. Wewnątrz oddział Muzeum Okręgowe ze skromną ekspozycją judaików.
Drewniany kościół w Mogilnie (6) – wybudowany w 1765 r. W obrębie przykościelnego terenu mieści się kaplica z rzeźbą Chrystusa Biczowanego z XVI w.
Rezerwat Cisy w Mogilnie (7) – utworzony na północnych stokach Jodłowej Góry, o pow. 35 ha. Powstał w celu ochrony kilkuset cisów w kompleksie lasu jodłowego.
Kościół w Mystkowie (8) – zbudowany z kamienia i cegły w latach 1905-1910. Świątynia w stylu neobarokowym, jednonawowa na planie krzyża.
Sądecki Park Etnograficzny w Nowym Sączu-Falkowej (9) – skansen, w którym zgromadzono zabytki architektury wiejskiej Górali Sądeckich, Lachów Sądeckich, Pogórzan, Łemków i Cyganów Karpackich. Największe tego typu muzeum w Małopolsce.
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa42 - przedruk / zdjęcia własne/

Mapa Beskid Wyspowy
Beskid Wyspowy - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa w wersji elektronicznej, którą można otworzyć jako jeden z podkłądów offline w aplikacji mobilnej Traseo. Mapa wydawnictwa compass obejmuje zasięgiem Beskid Wyspowy oraz Pogórze Wiśnickie i wschodnią część Pogórza Wielickiego. Od północy...

Mapa Beskid Sądecki
Beskid Sądecki - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa offline wydawnictwa Compass, którą można otworzyć na telefonie w naszej aplikacji Traseo, obejmuje cały obszar Beskidu Sądeckiego, od doliny Dunajca na zachodzie i północnym zachodzie, po Krynicę, Tylicz i Muszynkę na południowym wschodzie....

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...