Symboliczny punkt "0" od którego rozpoczyna się żeglowność rzeki Wisły oraz pomiar jej długości do ujścia w Bałtyku.
Znak "0" powrócił po długiej nieobecności na cypel u zbiegu Wisły i Przemszy w 2015 roku. Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji
w Chełmku zrekonstruował tablicę a uroczyste jej zawieszenie, nastąpiło 26 kwietnia 2015 roku w trakcie rozpoczęcia X Królewskiego
Flisu na Wiśle. Wiosną 2020 roku Piotr "Iwo" Cebrat, który wykonał replikę znaku, wraz animatorzy MOKSiR podjął się jego renowacji.
Od górskich źródeł do znaku rzeka nazywana jest Małą Wisłą. Dzięki niewielkiemu zabiegowi miejsce powraca do zbiorowej
świadomości mieszkańców i wodniaków, staje się również turystyczną atrakcją.
https://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/malopolska-zachodnia/chelmek-punkt-0-odniowiony/
Kładka została zbudowana po II wojnie światowej w miejscu wysadzonego mostu drogowego.
Tuż przy kładce znajduje się zejście nad rzekę z przygotowanym miejscem do wodowania kajaków i podjazdem dla samochodu.
Symboliczna tablica ufundowana przez Klub Ekologiczny Gaja dla MOKSiR w Chełmku oraz mieszkańców gminy za udział w programie "Zaadoptuj rzekę"
Ujście Przemszy i symboliczny zerowy kilometr żeglownej Wisły.
Kapliczka z 1911 roku usytuowana jest przy Wiślanej Trasie Rowerowej w Bobrku. Według ustnych przekazów mieszkańców, przy kapliczce modlili się przed wyprawą dawni flisacy. Drewniane łodzie płaskodenne - galary pływały po Wiśle i Przemszy do lat 50 XX wieku. Mieszkańcy okolicznych wsi zajmowali się budową galarów i spławianiem towarów do Krakowa, Sandomierza, Puław. Dla upamiętnienia tradycji galarniczych od 2016 roku organizowane są Flisy Przemszą i Wisłą a przy kapliczce odprawiane są uroczyste msze w intencji dawnych i obecnych wodniaków.
http://moksir.chelmek.pl/historia/zabytki-i-atrakcje-turystyczne/265-rzeki-i-mosty-przemsza
Most na Wiśle w Oświęcimiu powstał w 2018 roku w ramach budowanego odcinka drogi 933. Połączył ze sobą miasto Oświęcim i gminę Chełmek. Tak duża inwestycja wymagała wielu wcześniejszych prac przygotowawczych, uzgodnień i pozyskania blisko 120 mln zł na jej realizację, z tego znaczna część pieniędzy pochodzi z funduszy unijnych. Inwestycja jest na ukończeniu. Inwestorem budowy obwodnicy wraz z mostem na Wiśle jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Tuż przy pieszej kładce na Przemszy, po śląskiej stronie, zachował się stalowy pal do mocowania galarów. Potężne łodzie wymagały szczególnie wytrzymałego cumowania. Na ich pokładzie znajdował się towar o wadze do 80 t.
Archiwalna fotografia ze zbiorów MOKSiR w Chełmku, ukazująca żelazny most łączący Chełmek z Chełmem Śląskim. Obiekt został wzniesiony w 1927 roku przez znaną firmę Zieleniewskich i wysadzony w 1939 roku.
Krótkie kalendarium
1570 - pierwsza wzmianka o drewnianym moście na Przemszy
1847 - przejazd H.Balzac'a przez most ,który Granicę między
Królestwem Pruskim, a Cesarstwem Austriackim przekraczał w Chełmku
i tak oto o tym napisał: „(...) Nigdy w Ŝyciu nie zapomnę sceny, jaką mi
zrobił urzędnik austriacki, widząc mnie z obiema rękami pełnymi
pakunków i w kapeluszu na głowie, nie wiedząc, Ŝe ja nie umiem po
niemiecku , wpadł w furie, Ŝe nie odkryłem głowy w jego kancelarii. On
sam był w szlafroku, pantoflach i w szlafmycy. Kto kiedy pomści
podróŜnych za okrucieństwo celnej komory!”.
1910 - ostatnia wzmianka o drewnianej budowli
1927 - powstanie zupełnie nowej, okazałej, Ŝelaznej konstrukcji na
Przemszy wybudowanej przez krakowską firmę "Zieleniewski"
1939 - wysadzenie Ŝelaznego mostu przez wojska polskie z grupy
operacyjnej "Śląsk"
Miejsce upamiętniające flisackie tradycje mieszkańców Chełmka i okolic.
Skomentuj