Polesiem i Podlasiem/ Etap II: Okuninka - Kodeń

Dodano 2 października 2014 przez aplikację Android
Polesiem i Podlasiem/ Etap II: Okuninka - Kodeń
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

50315
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Rower szosowy
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  6.0
  • Dystans: 64,5 km
  • Czas trwania: 6 h 48 min
  • Średnia prędkość: 9,47 km/h
  • Przewyższenie: 73 m
  • Suma podejść: 772 m
  • Suma zejść: 822 m
  • Data: 9 września 2014
  • Lokalizacja: Okuninka - Włodawa, Hanna, Sławatycze - Kodeń
292782
Cerkiew pw. św.Onufrego
Została wybudowana w latach 1838-1840 w stylu klasycystycznym. W jej wnętrzu znajdują się otoczone kultem ikony św. Onufrego (z XII/XIII w.) i Bogurodzicy. W 1990r. obie zostały skradzione ale udało się je odzyskać cztery lata później, po zapłaceniu okupu .
294524
Justi nad Jeziorem Białym
294525
Kościół pw. św. Jana Jałmużnika
Wybudowany w stylu późnobarokowym w latach 1770-1777 według projektu Pawła Fontany. Wewnątrz poaugustiańskiej świątyni znajduje się otoczony kultem obraz Matki Bożej Pocieszenia, będący kopią wizerunku Madonny Częstochowskiej. Obecnie pieczę nad świątynią sprawuje zakon Kapucynów.
294526
Fragment włodawskiego rynku
W jego centrum znajduje się tzw. "czworobok". To zespół dawnych kramów i jatek kupieckich zbudowanych na planie kwadratu z wewnętrznym dziedzińcem. Ta charakterystyczna zabudowa pochodzi z początku XVIII w.
294528
Cerkiew pw. Narodzenia NMP
wybudowana w latach 1840-1843, jako świątynia unicka. Jej fundatorem był hrabia August Zamoyski. W 1875r. przeszła w ręce wyznawców prawosławia. W latach 1893-1895 została gruntownie przebudowana. Odnowiona na przełomie XX i XXI w.
294538
Cerkiew pw. Narodzenia NMP
widok od południowej strony
294539
Kościół pw. św. Ludwika
Popaulińska świątynia wybudowana w stylu późnobarokowym została udostępniona wiernym w 1775r. Zbudowano ją według projektu Pawła Fontany. Na pierwszym planie imponująca dwuwieżowa fasada. W ołtarzu głównym znajduje się wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, będący współczesną kopią jasnogórskiego obrazu. Do kościoła przylega niewidoczny na zdjęciu piętrowy budynek klasztoru wzniesiony w latach 1711-1717.
294540
Nad granicznym Bugiem we Włodawie
294610
Rynek w Hannie
294611
Kościół pw. św. Piotra i Pawła
Dawna cerkiew unicka wybudowana w latach 1739-1742. W środku świątyni znajduje się wyjątkowa polichromia wykonana na płótnie naklejonym na ścianach i stropie.
294613
Dawna organistówka
zagospodarowana aktualnie, jako "Galeria Twórców Ludowych".
294614
Pomnik w Sławatyczach
wystawiony ku czci poległych i pomordowanych w okresie II wojny światowej. Hitlerowcy zamordowali w Sławatyczach ponad 200 osób (głównie miejscowych Żydów).
294655
Kościół pw. Matki Bożej Różańcowej
wybudowany w latach 1913-1919 w miejsce wcześniejszej drewnianej świątyni pw. św. Michała Archanioła
294656
Cerkiew pw. Opieki Matki Bożej
Wybudowana została z cegły w latach 1910-1912, w miejsce uprzedniej unickiej świątyni. Reprezentuje styl bizantyjsko-rosyjski. Pierwotnie posiadała wezwanie Wniebowstąpienia NMP. Po drugiej wojnie światowej została sprofanowana i zdewastowana. Za sprawą mnichów z monastyru w Jabłecznej przywrócono ją do użytku i ponownie wyświęcono pod aktualnym wezwaniem.
294657
Monastyr prawosławny pw. św. Onufrego
Jest drugim po Grabarce najważniejszym miejscem kultu dla polskich prawosławian. Tej religii pozostał wierny od początku swego nieprzerwanego istnienia, odrzucając unię brzeską. Legenda głosi, że powstał w miejscu w którym z Bugu wyłowiono cudowną ikonę św. Onufrego. Niewątpliwie istniał już w XV w., co ma potwierdzenie w pisanych źródłach. Największy rozkwit przeżywał końcem XIX w. kiedy władze carskie nie szczędziły środków na wsparcie jego działalności mającej na celu nawracanie unitów, a nawet katolików na prawosławie. Był to element polityki rusyfikacyjnej. Po I wojnie mnichom z monastyru zabrano część majątku i ograniczono ich liczbę do 4. Po II wojnie przymierzano się do ich wysiedlenia i pozbawiono reszty ziem przekazanych na rzecz PGR-u. Pomimo tych trudności klasztor przetrwał i dziś podlega bezpośrednio metropolicie warszawskiemu (tzw. stauropigia). 25 czerwca w święto św. Onufrego ma tu miejsce wielki odpust przyciągający rzesze pielgrzymów z całego kraju.
294658
Dzwonnica bramna
wiodąca na cerkiewny dziedziniec
294659
Drewniany budynek
pochodzi z początku XX w. i reprezentuje styl rosyjski
294660
Kaplica Zaśnięcia NMP
pochodzi z 1906r. W środku znajduje się tylko prezbiterium z ołtarzem.
294690
Kościół pw. Przemienienia Pańskiego
Pierwotnie cerkiew unicka pw. św. Onufrego Pustelnika wybudowana w 1750 r. Po I wojnie światowej świątynia przeszła w ręce katolików
294691
Cerkiew pw. św. Michała Archanioła
Została wybudowana w latach 2000-2007 z pomocą Greckiego Kościoła Prawosławnego
294692
Kwatera noclegowa
Cena 30 zł/os. W pokoju tv. Brak możliwości połączenia z internetem
294693
Kościół pw. św. Anny
Sanktuarium Matki Bożej Kodeńskiej wzniesione w latach 1629-1636 w stylu późnorenesansowym. Barokowa fasada pochodzi z początku XVIII w. W latach 1875-1917 świątynia została zamieniona na cerkiew prawosławną.
294694
Placencja
Letnia siedziba Sapiehów. Obecnie mieści się w niej Dom Pogodnej Starości im. św. Brata Alberta.
294696
Dom Pielgrzyma
294697
Klasztor Ojców Misjonarzy Oblatów
widok od strony Kalwarii
294698
Bug
Zanim dobrze wyruszymy na trasę zajeżdżamy nad sam brzeg Jeziora Białego. W sezonie ciężko znaleźć tu skrawek wolnej plaży ale teraz cały akwen mamy dla siebie. Rozmiarami nie imponuje ale już pod kątem rozwiniętej infrastruktury turystycznej przypomina nadmorski kurort. Z Okuninki wracamy na trasę "Nadbużanki " i wjeżdżamy do Orchówka. To były ośrodek miejski w którego rozwoju przeszkodziła bliskość sąsiedniej Włodawy. Prawa miejskie utracił w 1869r. na fali represji carskich po upadku powstania styczniowego. Świadectwem minionych czasów jest obecnie okazała świątynia. Swoją drogą takich miejscowości, które w przeszłości były miastami na Podlasiu nie brakuje.Należą do nich m. in: Różanka, Hanna, Sławatycze, Kodeń, Janów Podlaski, czy Niemirów położone na trasie naszej wyprawy. We Włodawie zatrzymujemy się na chwilę na trochę zaniedbanej płycie rynku (czyt. nierewitalizowanej), której środek zajmują ustawione na planie kwadratu budynki o charakterze usługowym, tworzące tzw. "Czworobok". Włodawa była w przeszłości swoistym tyglem narodów z dominacją ludności żydowskiej, stanowiącej przed wojną 70% mieszkańców. Hitlerowski terror i powojenne przesiedlenia zachwiały jej społeczną strukturą. Obecnie o wielonarodowościowej przeszłości miasta świadczą świątynie reprezentujące różne wyznania. Mamy tutaj dawny zespół synagogalny, cerkiew i kościół katolicki z reprezentacyjną dwuwieżową fasadą. Spod tego ostatniego zjeżdżamy stromo w dół do ulicy Podzamcze i z jej pomocą osiągamy nasyp, który prowadzi nas nad koryto Bugu i do biało-czerwonego słupa oznaczającego granicę kraju. Wspomnianym nasypem prowadziła prawdopodobnie przed wojną szosa kończąca się nieistniejącą aktualnie przeprawą mostową. Niestety po białoruskiej stronie widać jedynie nadrzeczne chaszcze. Z Włodawy, aż do Sławatycz poruszamy się bardziej ruchliwym odcinkiem drogi. Równolegle do niej biegnie ścieżka rowerowa niestety będąca w fazie budowy. Niestety, ponieważ za Różanką dochodzi do niebezpiecznej sytuacji z udziałem Justysi. Jeden z jadących za nią kierowców przy próbie wyprzedzania "na trzeciego" nagle gwałtownie hamuje. Przestraszona hałasem Justi intuicyjnie zjeżdża na pobocze. Traci jednak przyczepność i wywraca się boleśnie tłukąc dłoń. Na szczęście do poważniejszego urazu nie dochodzi ale ręka pobolewa do końca wyprawy. Za Sławatyczami, po przekroczeniu drogi krajowej nasz trakt na powrót pustoszeje. Na chwilę zjeżdżamy z niego aby odwiedzić prawosławny monastyr w Jabłecznej położony z dala od zabudowań w zacisznej okolicy zdominowanej przez nadbużańskie łąki. Ten sielankowy klimat harmonizuje z odnowionymi zabudowaniami klasztornego zespołu i zadbanym ogrodem usytuowanym w obrębie klasztornego dziedzińca. Po powrocie do głównej szosy niestety dopada nas mżawka, na którą zanosiło się już od jakiegoś czasu. Niezbyt intensywny opad towarzyszy nam do zabudowań pobliskiego Kodnia. Wraz z osiągnięciem najważniejszego ośrodka religijnego dla podlaskich katolików, pielgrzymujących do tutejszego Sanktuarium Kodeńskiej Pani padać przestaje. Zwiedzenie Sanktuarium zostawiamy sobie na późniejszy czas i po zaprowiantowaniu w jednym z miejscowych sklepików zajeżdżamy pod naszą kwaterę noclegową. Do dyspozycji mamy skromny, schludny pokoik u Pani Eugenii. Nasza gospodyni jest mieszkającą samotnie gospodynią. Rowerzyści są u niej częstymi gośćmi. Kobieta nie stroni od rozmowy i okazuje się bardzo pomocna, nie żałując na drugi dzień ziół szwedzkich na obolałą dłoń Justysi. Alternatywę może stanowić nocleg w pobliskim "Domie Pielgrzyma" dysponującym również jadłodajnią. Po zakwaterowaniu, gnany niezaspokojoną ciekawością nowego miejsca, wyruszam na wieczorny spacerek po Kodniu. Odwiedzam m.in. Kalwarię Kodeńską, będącą zieloną oazą usytuowaną na tyłach Sanktuarium. Docieram też po raz drugi tego dnia nad graniczny Bug. Niestety spacer okazuje się na tyle długi, że w międzyczasie porządnie się zmierzcha i wizytę w kościele muszę przełożyć na drugi dzień.

SIGMA BC 1609:
dystans: 66,04 km.
aktywny czas przejazdu: 4:09:32
prędkość średnia: 15,87 km/h
prędkość maksymalna: 31,09 km/h
brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.

Beta