Przez rytwiańską knieję

Dodano 10 kwietnia 2014 przez rysowanie

Pomnik Jędrusiów
Upamiętnia oddział partyzancki wraz z jego dowódcą Władysławem Jasińskim. Jędrusie intensywnie działali na tutejszym terenie w okresie II wojny światowej.
Śródleśny rozjazd
Gruntową drogą
Pustelnia Złotego Lasu
Pokamedulski zespół klasztorny wraz z kościołem Zwiastowania NMP wybudowany w latach 1624-1637 z fundacji Tęczyńskich. Kameduli przebywali tu do 1825r. w związku z kasatą zakonu, na mocy dekretu carskiego. Potem chwilowo przebywali tu franciszkanie (do kolejnej kasaty). W 2007r. rozpoczął się remont całego kompleksu. Obecnie mieści się tutaj Diecezjalny Ośrodek Kultury i Edukacji "Źródło", a od 2013r. muzeum poświęcone serialowi "Czarne Chmury", którego dwa odcinki kręcono w tym miejscu.
Mogiła powstańców styczniowych
Kościół pw. Matki Boskiej Bolesnej i św. Andrzeja Apostoła
Modrzewiowy kościółek zbudowano pod koniec XVI w. Po 1875r. niszczejącą świątynię gruntownie odrestaurowano. W latach 30-tych XX-wieku przedłużono o kilka metrów nawę kościoła oraz wybudowano dzwonnicę z drewna sosnowego.
widok od strony wejścia do świątyni
Pierwotnie miała to być trasa do Szydłowa ale Justysia nie podzielała tym razem mojego entuzjazmu do pokonania około 120-kilometrowego dystansu. W efekcie na skraju Rytwian, po odwiedzeniu Pustelni Złotego Lasu ukrytej pośród morza zieleni, wykręciliśmy w kierunku Strzegomka. Tym samym wspomniana Pustelnia, a właściwie pokamedulski zespół klasztorny, stała się głównym celem wycieczki. Byliśmy tutaj w 2010r. przy okazji wyprawy do Pacanowa ale tym razem do tego śródleśnego uroczyska dotarliśmy od drugiej strony. Po osiągnięciu skraju zabudowań Ossali-Lesiska wjechaliśmy w leśne ostępy i zostaliśmy zmuszeni do przemieszczania się mało wyrazistymi drogami, na których nie trudno o pobłądzenie. Z pomocą miejscowych udało nam się przedostać do szerokiego gościńca wiodącego od krajowej drogi. Wkrótce znaleźliśmy się w miejscowości Szczeka i do pokonania pozostał jedynie prosty odcinek gruntowego traktu w kierunku Pustelni. Cały leśny odcinek prowadzący do niej był najtrudniejszym fragmentem trasy. Poza nim dominował asfalt, którego brakło tylko pomiędzy Gągolinem, a Otoką. Warto jeszcze nadmienić, że remontowana szosa ze Staszowa do Osieku była zamknięta dla ruchu samochodowego. Ten jednak odbywał się po wylanych już pasach asfaltu, zajmujących połowę jezdni, na których i my musieliśmy się zmieścić. Podsumowując wytyczona trasa wiodła przeważnie mało uczęszczanymi lokalnymi drogami. Szczególnie przyjemny był odcinek wzdłuż wiślanego wału oraz przez las w kierunku Strzegomka. W tym drugim przypadku wijąca się nitka asfaltowej szosy opadała w dół, pozwalając na doznawanie przyjemności z rowerowego pędu bez straty energii własnej. No cóż świętokrzyskiego Carcassonne (Szydłowa) nie odwiedziliśmy ale i tak po dokonanej korekcie wyszła ciekawa wycieczka. Szkoda tylko, że komórka padła na ostatnich metrach, zmuszając mnie do ręcznego wrysowania jej śladu, do czego długo się zbierałem ;-)

Mapa Wyżyna Sandomierska
Wyżyna Sandomierska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Wyżyny Sandomierskiej przedstawia ziemię sandomierską - historyczną krainę Polski położoną między Pilicą a Wisłą oraz między Sanem a Dunajcem. Zasięg mapy wyznaczają: Józefów nad Wisłą na północy, Gnojno na zachodzie, Nowa Dęba na południu i...

Mapa Ponidzie
Ponidzie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Ponidzia przedstawia region położony w województwie świętokrzyskim nad dolną i środkową Nidą. Zasięg mapy wyznaczają: od północy - Chęciny; od południa - Proszowice; od zachodu - Jędrzejów i od wschodu - Staszów. Wzdłuż Nidy leżą najstarsze...