Słowacja, Rajcza-Glinka-PL/SK-Zakamenne-Stara Bystrica-Ośćadnica-Skalite-SK/PL-Zwardoń

Dodano 15 listopada 2020 przez plik GPX

Granica
Rajcza nad Sołą
Stara Bystrica centrum
Trase tę zaplanowałem już dwa lata temu,sam nie wiem czemu odłożyłem ja na pózniej i tak jakoś zeszło zanim się na nią wybrałem.Trasa trudna ze względu na długość i strome podjazdy ale za to z pięknymi widokami.
Pobudka o czwartej,szybkie śniadanko i o 4:45 ruszam na dworzec do Katowic.Ciemnymi jeszcze ale za to pustymi ulicami docieram w trzydzieści minut.Rozkładam się w pociągu i za kilka chwil zjawia się kumpel,jedziemy do Rajczy.Punktualnie wysiadamy na dworcu w Rajczy Centrum i od razu ruszamy w kierunku Glinki.Pierwszy postój zaplanowany był na granicy ale podjazd na przełęcz wymusił zatrzymanie na odsapnięcie.Na granicy kilka fotek i ruszamy na słowacką stronę.Docieramy do miejscowości Oravska Lesna i tu zaczyna się piękny zjazd jakiego doświadczyłem pierwszy raz w życiu.Droga asfaltowa,bez ostrych zakrętów z całkowitym zakazem ruchu poza rowerami.Zjazd ma około pięć kilometrów,a prędkość waha się między 45 a 60 km/h bez dociskania korbami.Droga prowadzi do samego jeziora ale my skręcamy wcześniej na leśną drogę,malowniczo wijącą się pólnocną stroną jeziora ale sporo wyżej od niego.Z tej trasy piękne widoki na jezioro i ośnieżone szczyty gór Małej Fatry.By dostać się na zaporę zjeżdzamy a potem znosimy rowery wąską ścieżką.Z zapory jedziemy do Starej Bystricy.W centrum miejscowośći ogladamy zegar słoneczny nazywany słowackim orłojem (slovensky orloj).Zjadamy lody i ruszamy dalej,klejny cel to Krasno nad Kysucou gdzie planuję zakupić kilka piwek do domu a o tym czasie 1 maja,tesco to jedyny czynny sklep.Kilkanaście kilometrow dalej poczułem te sześć browarów w nogach,wciągając je na podjezdzie z Oszczadnicy do Śvancarovci.Potem zjazd do Skalitego i kolejny,ale mały podjazd na granicę w Zwardoniu.Meta,ładujemy się w pociąg i wychylamy po dwa piwka za udany dzień.Dojazd z Katowic do domu i licznik przekroczył 119 km.

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...

Mapa Beskid Żywiecki
Beskid Żywiecki - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Żywieckiego, z Babiogórskim Parkiem Narodowym i najwyższym szczytem - Babią Górą (1725 m n.p.m.). Na mapie znajduje się część Beskidu Śląskiego - sięgając na zachodzie po miejscowości Istebna i Jaworzynka, czyli miejsce styku granic...