Szlakiem 8 fortów carskich z XIX w. i ZM Ursus - na południu Warszawy

Dodano 21 maja 2019 przez rysowanie
Szlakiem 8 fortów carskich z XIX w. i ZM Ursus - na południu Warszawy
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

147636
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Rower górski
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  4.6
  • Dystans: 46,4 km
  • Przewyższenie: 28 m
  • Suma podejść: 71,88 m
  • Suma zejść: 70,15 m
  • Data: 20 maja 2019
  • Lokalizacja: Warszawa
831805
Fort Piłsudskiego
Dobrze zachowane koszary oraz nowe budynki jednorodzinne na sprzedaż. Wstęp wolny.
831806
Fort Służew
Zadbany teren, odremontowane koszary wojskowe, na wale znakomita enklawa parkowa, z ławkami i grillem a głęboka fosa ze ścieżka o dzikiej roślinności. Warte zwiedzenia
831807
Głęboka fosa
Można zejść na samo dno i sobie przejść ok. 1 km wśród starego drzewostanu i bunkrów.
831808
Dwór szlachecki z 1805 r
Teren prywatny ale można go zobaczyć z oddala
831809
Fort Zbarż
Prawie całkowicie zniwelowany, widać tylko do połowy zalane wodą koszary
831810
Fort Okęcie
Obecnie teren zajmują różne firmy związane z lotniskiem Okęcie ale można sobie wjechać.
831811
Pomnik ofiar katastrofy lotniczej z 1980 r
Pomnik powstały w pobliskim miejscu tejże katastrofy, w okolicznej fosie. Kapitan Paweł Lipowczan resztkami steru skierował samolot na fosę a nie na pobliski ośrodek wychowawczy dla nieletnich.
831812
Nisko lądujące samoloty
Można sobie obejrzeć nisko lądujące samoloty. Lądują nie mal co 5 min, nawet potężne Boeingi.
831813
Fort Włochy
Ogólnie dostępny teren, zagospodarowany w formie parku, z wysokimi wałami i budowlami z epoki fortu.
831814
Byłe Zakłady Mechaniczne Ursus
Brama wejściowa a za nią budowle z XIX w. (tylko fasady) ale są i całe budowle.
831815
Budynek dyrekcji
Opuszczony i zaniedbany ale pod kontrolą konserwatora. Można wchodzić.
831816
Rozbierane hale
Hale były 30 m na 100 m długie
831817
Kryty zbiornik wody
Dobrze zachowany obiekt wodociągowy
831818
Były hotel robotniczy i biura konstrukcyjnego
Bardzo długi budynek około 0,5 km
831819
Stare wyroby fabryki Ursus
Potężne maszyny parowe, agregaty i stare traktory do wolnego sobie obejrzenia oraz pisana historia zakładu.
831820
Fort Szczęśliwice
Opuszczony i zarośnięty teren ale dobrze zachowane koszary wojskowe. Ładna aleja wjazdowa. Wolny wstęp.
831821
Park Szczęśliwice
Tutaj można sobie odpocząć na licznych ławkach.
831822
Fort Rakowiec
Były fort całkowicie zagospodarowany w formie parku, tylko widać części wałów.
831823
Fort Mokotów
Dobrze zagospodarowany teren, liczne firmy ale także kafejki. Wstęp wolny. Można zwiedzać wały.
831824
Ogród Jordanowski dla dzieci
Najstarszy i najpiękniejszy ogród Jordanowski w Warszawie
831825
Park Dreszera
Piękny niewielki park z pomnikiem ku czci Powstańcom Warszawy z 1944 r.
831826
Klub sportowy Warszawianka z 1920 r
Obecnie główna działalność to tenis ziemny i piłka nożna na małych boiskach.
831827
Kryty basen pływacki
Płatny basen pływacki, dość drogo.
831869
Przejazd kolejowy
Przejazd kolejowy bez zapór. Trzeba uważać.
831870
Przejechać na drugą stronę
Później nie będzie przejazdu przed wiaduktem
831871
Asfaltowa ścieżka
Bardzo równa nawierzchnia można popruć nawet 40 km/h
831872
Strome zbocza
Strome wysokie wały
831873
Prędkość
Można grzać ile wlezie
831915
Podjazd na wiadukt
Rozpędzić się ile wlezie bo długi jest podjazd
831916
Zjazd z wiaduktu
Nie rozpędzać się z górki za bardzo bo będzie skręt o 90 st. na światłach
831917
Chodnik ale szeroki
Można jechać na chodniku bo obok ulica jest dość ruchliwa i wąska
831918
Nie wchodzić
Nie wchodzić to hali jeżeli są tam prace rozbiórkowe
831919
Uwaga na drogę
Droga może być podmyta
831920
Słaba ścieżka
Nawierzchnia ścieżki z nierównej wybitnie kostki na całej długości tej ulicy. Zgroza
831921
Koniec ścieżki
Koniec ścieżki i należy pojechać ulicą około 200 m
831922
Ścieżka
Ścieżka wykonana z kostki ale dość równa powierzchnia, można śmiało jechać co najmniej 25 km/h
831923
Podjazd na wiadukt
Długi podjazd, odpowiednio wcześniej zmienić przełożenie
831924
Uwaga zjazd
Trzeba uważać na tym zjeździe bo jest głęboko zaokrąglony i nie rozpędzać się bo z przeciwka mogą jechać inni rowerzyści
831925
Ścieżka
Dobra nowa ścieżka ale w połowie ulicy przeskakuje na drugą stronę.
831926
Ścieżka
Ścieżka z kostki jest po lewej stronie, bardzo nierówna
831927
Ścieżka
Jest nowa nawierzchnia z asfaltu aż do skrzyżowania po lewej stronie
831928
Zwiedzanie
Jak Kto chce może zwiedzić po lewej stronie zabytkowe budynki Szkoły Gospodarstwa Wiejskiego, dawna posiadłość Edwarda hr. Raczyńskiego spadkobiercy po rodzie Krasińskich. Podarował je szkole.
831929
Strome wały
Bardzo głęboka fosa i strome zbocza
831930
Niewielki podjazd
Uważać na zjeżdżające samochody
831931
Muzeum Kowalstwa
Można zajrzeć i zwiedzić. Obiekt niewielki
831932
Kościół Św. Katarzyny
Kościół parafialny z okolicznym cmentarzem. Parafia ufundowana przez księcia Konrada Maz. w 1238 r. a kościół zapewne wbudowali Służewscy herbu Radwan, którzy mieli tutaj wieś Służewo.
831933
Pomnik Męczenników Terroru Komun.
Na terenie przykościelnym znajduje się, odsłonięty w 1993 pomnik Męczenników Terroru Komunistycznego 1944–1956 projektu Macieja Szańkowskiego i Sławomira Korzeniewskiego.
831945
Atrakcja przyrodnicza
W 1992 znajdujące się pod powierzchnią wzgórza jaskinie zostały uznane za pomnik przyrody (są siedliskiem wielu gatunków nietoperzy). Na terenie parafii rośnie także kilka starych drzew, w tym 300-letnie lipa i platan.
831946
Lekki zjazd
Można szybko zjechać ale trzeba uważać bo jest to droga rowerowa-piesza
831947
Stara ruina
Stary budynek wiejski z 1905 r.
831967
Droga jaśminowa
Starodawna droga wiejska biegnąca kiedyś wśród żyznych pół we wsi Szopy Polskie
831968
Nowoczesny apartamentowiec
Zbudowany na skarpie blisko dawnej ale rozebranej skoczni narciarskiej
831969
Fort Piłsudskiego
Nowe budynki jednorodzinne
831970
Chodnik
Jedziemy chodnikiem bardzo mało uczęszczanym przez pieszych, ponieważ na ulicy zawsze duży ruch i ulica bardzo wąska a jazda w tym miejscu jest bardzo niebezpieczna
831971
Ulica Sobieskiego
Tak zwany trakt królewski prowadzący do Wilanowa
831974
Tragiczna ulica
Ulica pełna łat i dziur oraz karbów co 15 m a także piachu itp.
831975
Chodnik
Chodnik o długości ok. 200 m. Można powoli jechać, dając pierwszeństwo pieszym.
Starałem się wybierać ulice o małym natężeniu ruchem samochodowym i na całej trasie to około 7 km, reszta prawie 39 km jest po ścieżkach rowerowych.

1. Trasa zaczyna się od skrzyżowania ulic Sobieskiego, Belwederskiej, Chełmskiej i Dolnej. Jedziemy ścieżką do Idzikowskiego i w nią skręcamy. Lepiej jechać chodnikiem, bo ulica wąska i straszny na niej ruch.
W połowie drogi dojeżdżamy do Fortu Piłsudskiego (1).
2. Po zwiedzeniu fortu jedziemy ulicami Idzikowskiego, Obserwatorów, Płyćwińska aż do polnej drogi Jaśminowa. Po drodze można zobaczyć stare wiejskie budynki z przełomu XIX w, była tu wieś Szopy Polskie. Wówczas były tu żyzne pola uprawne.
3. Następnie ul. Potoki wyjeżdżamy na Aleję Wilanowską i jedziemy z górki do Doliny Służewieckiej, przejeżdżamy skrzyżowanie do ul. Fosa i obok kościoła dojeżdżamy do Nowoursynowskiej. Za stacją benzynową jest wjazd do Fortu Służew (2). Świetnie odnowione koszary wojskowe oraz ładna enklawa parkowa z grillami na wałach i tajemniczy parów ok. 1 km (dawna fosa).
4. Po zwiedzeniu fortu jedziemy ulicami Nowoursynowska, skręt w prawo w Ciszewskiego i w prawo w Pileckiego aż do ul. Puławskiej. Następnie Poleczki i skręcamy w prawo w ul. Wyczółki. Nią dojedziemy do zabytkowego dworu z 1805 r. Teren jest prywatny.
5. Po zwiedzeniu widokowym dworu wracamy do Poleczki i nią prosto, poprzez Aleje Paderewskiego, na prawo do Wirażowej. Nią jedziemy na północ do Fortu Zbarż (3), prawie całkowicie zniwelowanego.
6. Po zwiedzeniu fortu Wirażową do 17 stycznia (na lewo), i prosto nią na zachód do Alei Krakowskiej. Tam skręcamy w lewo i za około 1 km dojeżdżamy do Fortu Okęcie (4) ul. Pawła Lipowczana. W pobliżu pomnik ofiar katastrofy lotniczej w PRL-u w 14 III 1980, gdy rozbił się w fortecznej fosie lecący z N. Jorku samolot PLL LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik”. Zginęło 87 osób. Zginęli m.in. piosenkarka Anna Jantar, etnomuzykolog Alan Merriam, 22 członków amatorskiej reprezentacji bokserskiej USA. Zabrakło im zaledwie 1 km z 6849 km, które przelecieli.
7. Po zwiedzeniu fortu i pomniku jedziemy bocznymi ulicami Krakowiaków, w lewo Działkowa, w prawo Serwituty, w lewo Salomejska i w prawo do Alei Jerozolimskich. Następnie ul. 4 VI 1989 do Ryżowej na prawo. W pobliżu jest Fort Włochy (5) w formie parku ale są też zabytkowe budowle.
8. Po zwiedzeniu fortu wracamy do ul. 4 VI 1989 i nią na zachód poprzez wiadukt, skręt w lewo do ul. Traktorzystów a po ok. 1 km znajduje się brama wejściowa do byłego zakładu Ursus aby zwiedzić już tylko zewnętrzne fasady zakładu z XIX w. W czasach PRL-u zakład zatrudniał prawie 25 000 pracowników. Można śmiało wjechać w głąb terenu i zobaczyć jaka nicość oraz resztki rozwalanych budowli.
9. Po zwiedzeniu terenu zakładu Ursus ul. Posagu 7 Panien, Szamoty i 4 VI 1980 wracamy do Alei Jerozolimskich. Na tym odcinku bardzo dobra ścieżka. Alejami jedziemy na północ, po jej prawej stronie aż do ul. Śmigłowca (za wiaduktem) i tą ulicą w połowie dojeżdżamy do Fortu Szczęśliwice (6). Teren fortu jest opuszczony i zarośnięty oprócz głównej alei prowadzącej do koszar wojskowych ale wstęp wolny.
10. Po zwiedzeniu fortu jedziemy ul. Śmigłowca dalej i skręcamy w prawo do parku Szczęśliwice, w którym można sobie odpocząć na ławce lub zielonej trawce.
11. Po odpoczynku wyjeżdżamy z parku i ul. Korytyńskiego za Grójecką dojeżdżamy do Fortu Rakowiec (7). Nie przypomina on już fortu a jest ładnym parkiem.
12. Po zwiedzeniu terenu fortu ul. Korytyńskiego, w prawo w Mołdawską i w lewo w Racławicką, po przejechaniu ul. Żwirki i Wigury po ok. 1 km dojeżdżamy już do ostatniego Fortu Mokotów (8). Dobrze zagospodarowany, liczne firmy i kafejki a także zabytkowe koszary i wały. Wstęp wolny.
13. Po zwiedzeniu fortu cały czas ul. Racławicką i jej fatalnym odcinkiem (liczne dziury i łaty) za ul. Wołoską, dojeżdżamy do Alei Niepodległości i po przejściu na drugą stronę jedziemy ul. Ursynowską do parku Dreszera.
14. Z parku Dreszera dojeżdżamy do Puławskiej i ulicami Okolska, Merliniego i Bielawska wjeżdżamy na teren klubu Warszawianka. Można go sobie zwiedzić a powstał on około 1920 r.
15. Po zwiedzeniu Warszawianki wyjeżdżamy z niego i ulicami Piaseczyńska, w prawo Braci Pilatich i w lewo Gierymskiego dojedziemy do miejsca wyjazdu.

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Kampinoski Park Narodowy
Kampinoski Park Narodowy - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Kampinoskiego Parku Narodowego obejmuje cały obszar Parku (wraz z enklawami) oraz tereny przyległe. Zasięg mapy od północy ogranicza dolina Wisły, od zachodu Bzura, a od wschodu aglomeracja warszawska. Zasięg mapy wyznaczają: Nowy Dwór...

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.

Beta