Wokół „Małego Wawelu”. Trasa 14 narowery

Dodano 21 października 2020 przez plik GPX

191741

To dość trudna, górska trasa z wyjazdem na Groń Jana Pawła II. Pojedziemy drogami i szlakami, które przed laty przemierzał Karol Wojtyła. Ruszamy w Suchej Beskidzkiej ze stacji kolejowej, i jedziemy w lewo ul. Mickiewicza. Na światłach ponownie skręcamy w lewo (ul. Przemysłowa), a za mostem na Stryszawce w prawo. Doliną Błądzanki jedziemy w lewo na przełęcz Lipie, a stąd zjeżdżamy do doliny potoku Ustrzyzna. Skręcamy w prawo (niebieski szlak) i długim łagodnym podjazdem zbliżamy się do Krzeszowa. Przy kościele kierujemy się w lewo za zielonym szlakiem (jeżeli wybieramy skrót należy jechać na Tarnawę G.). Po 1,5 km szlak odbija w prawo, a my jedziemy dalej prosto i na skrzyżowaniu skręcamy w prawo do Targoszowa. Przed ośr.wyp. jedziemy za żółtymi znakami w prawo i „wspinamy się” do osiedla Rola, gdzie skręcamy w lewo i zaraz w prawo. Wjeżdżamy na drogę gruntową, którą docieramy do czerwonego szlaku pieszego. Skręcamy w lewo, po 200 m opuszczamy szlak, który odbija w prawo i utwardzoną drogą stromym podjazdem kierujemy się w lewo do żółtego szlaku. Skręcamy w prawo pod górę (trudny odcinek!), a na wypłaszczeniu w lewo na szczyt Leskowca. Ze szczytu zjeżdżamy czerwonym szlakiem w prawo do schroniska i na Groń Jana Pawła II (1). Ze schroniska kierujemy się do Śleszowic kolejno niebieskim, czarnym, a następnie żółtym szlakiem. Na wyraźnym łuku szlaku w lewo, zakręcamy ostro w prawo. Gruntową, a dalej asfaltową drogą zjeżdżamy na Przeł. Śleszowicką. Skręcamy w prawo, za kościołem w lewo i doliną Tarnawki opadamy przez Tarnawę D. do Zembrzyc. Przed kościołem (2) skręcamy w prawo i boczną uliczką dojeżdżamy nad Skawę. Szlakiem Bursztynowym (słabo oznakowany) jedziemy wzdłuż rzeki, by już w Suchej Beskidzkiej kładką nad Skawą przedostać się na drugą stronę rzeki. Za placem targowym skręcamy w prawo na ul. Zamkową i dojeżdżamy do zamku (3). Wracamy na rynek w Suchej Beskidzkiej (zabytkowa karczma „Rzym”) (4) i kierujemy się w prawo na ul. Mickiewicza, gdzie kończymy trasę.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Groń Jana Pawła II (992 m n.p.m.) (1) – jedyny szczyt beskidzki noszący imię papieża – Polaka. Węzeł szlaków turystycznych i cel licznych wycieczek. W pobliżu drewniana kaplica – sanktuarium górskie, wzniesiona w 1995 r. jako dar dla ówczesnego papieża Jana Pawła II z okazji jego 75-tych urodzin. W otoczeniu świątyni stacje drogi krzyżowej oraz pomnik Jana Pawła II. Działa tu również całoroczne schronisko PTTK „Laskowiec”.
Kościół w Zembrzycach (2) – murowany, wybudowany w 1913 r. Wyposażenie głównie z XVIII w., przeniesione z istniejącego tu wcześniej drewnianego kościoła. Na szczególną uwagę zasługuje XVII-wieczny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, uznawany przez miejscową ludność za słynący łaskami.
Zamek w Suchej Beskidzkiej (3) – dawna siedziba tzw. klucza suskiego. Po przebudowie w 1614 r. nadano mu wygląd okazałej magnackiej rezydencji renesansowej. Najbardziej charakterystycznymi elementami zamku są cztery narożne wieże oraz dziedziniec zamknięty dwoma skrzydłami z piętrowymi krużgankami arkadowymi. Do zamku przylega rozległy park z ciekawą oranżerią. We wnętrzu znajduje się Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej z ekspozycją regionalną.
Karczma „Rzym” w Suchej Beskidzkiej (4) – drewniany obiekt z końca XVIII w., konstrukcji zrębowej, pokryty gontem z charakterystycznymi pięcioarkadowymi podcieniami. Wnętrze karczmy nakrywają stropy belkowe. Często łączona jest z legendarnym spotkaniem Pana Twardowskiego z Mefistofelesem, opisanym przez Adama Mickiewicza
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa14 - przedruk / zdjęcia własne/

Mapa Beskid Makowski (Średni)
Beskid Makowski (Średni) - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Makowskiego (zwanego także Średnim lub Myślenickim) swoim zasięgiem obejmuje także fragmenty Beskidów: Małego, Żywieckiego i Wyspowego. Najwyższym szczytem jest Mędralowa, pozostałe pasma osiągają wysokość do 700 – 800 m n.p.m. Beskid...

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...

Mapa Beskid Żywiecki część zachodnia
Beskid Żywiecki część zachodnia - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szczegółowa mapa turystyczna z uwzględnieniem atrakcji, zabytków, ciekawych miejsc oraz infrastruktury turystycznej i sportowej. Zawiera aktualny przebieg szlaków pieszych i rowerowych wraz z kilometrażem i orientacyjnymi czasami przejścia. Mapa...