category-icon

Born To Ride -- Intro

54 km
4 h 16 min
110 m
Jaworzno

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2024-02-03
Jaworzno
category-icon
54 km
110 m
116 m
Łatwy
4 h 16 min
5.4/6
Nio to zaczynamy nowy rok i nowy rozdział Born To Ride Schron dowodzenia został wzniesiony najprawdopodobniej w roku 1938, na zboczu góry Wyzwolenia w Chorzowie (park Redena). Głównym celem budowy tego typu schronu było zapewnienie bezpiecznego zaplecza sztabowego, fortyfikacjom frontowym budowanym na terenie Górnego Śląska od 1933 roku. Dzieło to jest obiektem żelbetowym, o konstrukcji dwukondygnacyjnej z wysuniętym skrzydłem ściany tylnej o charakterystycznie zaokrąglonych narożach ścian i stropu. Strop o grubości 150 cm został wsparty na stalowych szynach. Ściana "czołowa" dochodzi do 180 cm, a tylna wejściowa oraz główne ściany nośne posiadają grubość 100 cm. Dodatkowo wewnątrz ściany i strop dzielący kondygnacje wzmocniono siatką przeciwodpryskową (Ledóchowskiego). Wejście do obiektu znacząco różni się od analogicznych konstrukcji fortecznych budowanych w 1938 na przykład na terenie Polesia. Zastosowane tu rozwiązania przedstawiają standardowe rozwiązania wykorzystywane w schronach bojowych z roku 1937, natomiast za śluzą gazową znajduje się indywidualne wydzielone pomieszczenie wartownicze. Schron posiada trzy wyjścia ewakuacyjne, dwa z nich prowadzą na zapole obiektu i mogły pełnić funkcje dodatkowych strzelnic, natomiast trzecie wyjście ewakuacyjne prowadzi z pomieszczenia sztabowego przez ścianę czołową i wiedzie na strop obiektu przez szyb z klamrami. Na uwagę zasługuje fakt, że dwa z wspomnianych wyjść posiadają niestandardową średnicę i zostały wyposażone od środka w typ drzwi spotykany w schronach bojowych do zamykania szybów pod kopułami bojowymi, w obiektach budowanych w 1936 roku. Pomieszczenia w środku można podzielić na strefę maszynowni i filtrowentylacji wraz z pomieszczeniami obsługi, strefę sztabową, oraz strefę mieszkalno-wypoczynkową zajmującą głównie dolną kondygnację obiektu. Oba piętra zostały skomunikowane za pomocą schodów, dodatkowo pomiędzy izbami wypoczynkowymi obsługi technicznej obiektu znajduje się zejście klamrowe. Schron miał posiadać zasilanie składające się z dwóch silników diesla (sugerują to dwie rury odprowadzania spalin) napędzających prądnice oraz mechaniczne wentylatory. Czy w tym zakresie obiekt osiągnął autonomię w zakresie zasilania nie wiadomo, gdyż nie zachowały się, żadne elementy montażowe. Należy zwrócić również uwagę na fakt, iż taki obiekt jak schron sztabu nie mógł funkcjonować samodzielnie, w związku z tym w jego pobliżu zapewne znajdowały się inne budynki lub namioty tworzące całe zaplecze sztabu, łączności oraz bezpieczeństwa obiektu, Schron dowodzenia brał czynny udział w kierowaniu podległymi oddziałami w czasie walk z Freikorps'em do momentu wydania rozkazu o odwrocie w nocy z 2 na 3 września 1939. Brak informacji, czy władze niemieckie schron w jakiś sposób wykorzystały na swoje potrzeby w czasie trwania wojny. Po wojnie w wyniku adaptacji na schron OPL, usunięto całość oryginalnego wyposażenia, a przed schronem dobudowano betonowa poterne. Po porzuceniu obiektu przez władze, dzieła zniszczenia dopełnili bezdomni zamieszkujący przez pewien czas w obiekcie. W grudniu 2012 r. po "remoncie" obiektu nastąpiło oficjalne otwarcie schronu dla zwiedzających przez Stowarzyszenie Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji "Pro Fortalicium". Współcześnie odwiedzając obiekt na szczególną uwagę zasługują zachowane jedyne wewnętrzne drzwi pancerne wyjścia ewakuacyjnego oraz spory fragment oryginalnego, doskonale zachowanego farbo-maskowania, składającego się z 4 kolorów oddzielonych linią konturową. Mimo to farbo-maskowanie tego obiektu z niewiadomych przyczyn nie zostało odtworzone w zachowanej formie na elewacji obiektu, a jedynie w pseudo wojskowe ciapki. Szyb Prezydent stanowi część kompleksu hotelowo-gastronomicznego o nazwie „Sztygarka”, który powstał na terenie dawnej kopalni, sięgającej swoimi korzeniami aż XVIII wieku. Wieżę wyciągową, stanowiącą niezwykle efektowny element kompleksu zbudowano w 1933 roku, a autorem projektu był inżynier Ryszard Heileman. Sposób w jaki iluminowana jest po zmierzchu, wywiera duże wrażenie na obserwatorach. Ciekawa jest także sama konstrukcja wieży, która wyróżnia się na tle innych, ponieważ jest ona żelbetowa, a jednak zachowuje szablonową formę wieży jednozastrzałowej, będącej niegdyś jedną z najnowocześniejszych w Europie. W 2008 roku wieża szybowa została wpisana do rejestru zabytków.

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Metropolia Silesia i okolice
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Metropolia Silesia i okolice
Mapa turystyczna w skali 1:50000, która pokazuje mniej znane oblicze Górnego Śląska - regionu o niezwykłej historii, pełnego zabytków, atrakcji, a także... wielu terenów zielonych. Wydanie zawiera wszystkie obecne na opisywanym terenie zabytki architektury, techniki i przyrody; aktualną infrastrukturę komunikacyjną i turystyczną; szlaki: piesze PTTK, rowerowe, dydaktyczne i spacerowe; oraz wiele innych ciekawych informacji, np. przebieg granic państwowych z 1914 i 1939 roku. Zasięg mapy wyznaczają: Tarnowskie Góry na północy, Tychy na południu, Gliwice na zachodzie i Jaworzno na wschodzie.