category-icon

Gerlach

14 km
13 h 18 min
1.8 km

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2018-03-08
category-icon
14 km
1766 m
1904 m
Trudny
13 h 18 min
4.8/6
Na ten szczyt miałem już ochotę od dawna. W końcu pojawiły się korzystne prognozy i chętni na wspinanie. Z Wyżnich Hagów wystartowaliśmy o 4. Ścieżka ładnie wydeptana zgodnie ze szlakiem, jednak w pewnym momencie nie zauważyliśmy rozwidlenia i zamiast skierowania się w stronę Batyżowieckiego Plesa, udaliśmy się w kierunku Doliny Stwolskiej. Przez ten błąd straciliśmy trochę czasu i musieliśmy trawersować południowy grzbiet Kończystej. Przy stawie zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę na posiłek oraz ubraliśmy uprzęże i przygotowaliśmy lonże do asekuracji na próbie. Po przejściu w głąb Doliny Batyżowieckiej, czekał przed nami najtrudniejszy odcinek wycieczki jakim był Batyżowiecki Żleb. Tam w ruch wchodzi ciężki sprzęt. Oprócz raków i kasku w ręce bierzemy dwa czekany. Z jednym da się wejść, ale zdecydowanie wygodniej i bezpieczniej jest z dwoma. Początek żlebu do próby najcięższy. Stromizna wymaga użycia dziobów czekanów. Po jakimś czasie docieramy do najciekawszego miejsca, czyli Batyżowieckiej Próby. Miejscami pionowej ściany ubezpieczonej klamrami. Tam stosujemy lonże w razie nieprzewidzianych przygód. Mimo, że klamer jest sporo to nie są one na tyle blisko, żeby swobodnie po nich wchodzić. Czasem raki trzeba oprzeć o skałę, a czasem w lód. Po przejściu żleb łagodnieje i dwa czekany wygodniej używać jako lasek. Podejście jest ciężkie, gdyż jest długi i nie ma chwili wypłaszczenia, ale w końcu pojawia się upragniony szczyt, a na nim każdemu znany krzyż z niebieskim kamieniem. Obowiązkowe fotki z symbolem Gerlach, kilka panoram i wiatr skutecznie przegania nas ze szczytu. Zejście tą samą drogą. Do próby bez problemu przodem podpierając się czekanem. Na próbie obowiązkowa asekuracja z lonży, końcówka żleby w większości przodem do stoku ze względu na stromiznę. W końcowej fazie obowiązkowy dupozjazd w miejscu gdzie już nie było skał.Potem w stronę stawu również udało się przyspieszyć zejście dzięki dupozjazdom. Przy stawie weszliśmy w chmury i przez to trochę wolniej szliśmy, żeby dobrze zejść do szlaku. Gdy już zobaczyliśmy wydeptaną ścieżkę, pozostało dojść do samochodu. Krótkie szczytowanie wyzwoliło u mnie chęć ponownego szybkiego wejścia na dach Tatr.

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Tatry Polskie i Słowackie
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Tatry Polskie i Słowackie

Mapa Tatry Polskie i Słowackie wydawnictwa Compass swoim zasięgiem obejmuje obszar Tatr Wysokich, Bielskich i Zachodnich leżących po stronie zarówno polskiej jak i słowackiej. Mapa Tatr przedstawia atrakcje turystyczne i przyrodnicze, szlaki turystyczne oraz wyciągi narciarskie.

Najpopularniejszym celem wędrówek turystów są Tatry Wysokie, których charakterystycznym elementem krajobrazu są: doliny U-kształtne, kotły, pokrywy morenowe, ostre i wąskie szczyty oraz grzbiety, zwane turniami. Szczyty Tatr Zachodnich są niższe i bardziej łagodne. Występują tu zjawiska krasowe, efektem czego są liczne jaskinie, wywierzyska, żłobki krasowe i leje krasowe. Znajduje się tutaj również wiele dróg wspinaczkowych dla taterników.

Mapa Tatr posiada cieniowanie, zastosowane w celu uzyskania wrażenia plastyczności rzeźby terenu. Rok wydania: 2023

 

Zimą pod Tatrami
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Zimą pod Tatrami

Mapa Tatr polskich i słowackich wraz z kompleksową treścią dla uprawiających sporty zimowe. Naniesione są ośrodki narciarskie wraz z ich charakterystyką i z podziałem na rodzaj akceptowanych w nich biletów, trasy narciarskie skitourowe i biegowe, tory saneczkowe, atrakcje dla dzieci, baseny termalne. Na mapie znajdziemy także informację o tym, które obszary Tatr zamknięte są na zimę dla ruchu turystycznego.

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2022
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe Miejsca Obsługi Podróżnych, wybrane stacje benzynowe, parkingi i promy wodne, porty lotnicze, obszary leśne, parki narodowe, uzdrowiska, większe ośrodki narciarskie, obiekty na Liście UNESCO. Legenda w językach: polskim, angielskim, czeskim i słowackim.
Mapa dodatkowo zawiera:
- schemat dróg płatnych na Słowacji i w Czechach;
- wykaz węzłów na autostradach i drogach ekspresowych na Słowacji;
- plany Pragi i Bratysławy;
- schemat metra w Pradze;
- informacje praktyczne dla podróżujących samochodem po Słowacji i Czechach (m.in.: wybrane przepisy drogowe, wymagane dokumenty, obowiązkowe wyposażenie samochodu, rodzaje winiet).
Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2020