category-icon

Historycznym traktem

30 km
80 m
Skawina
Polecamy

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2022-09-14
Skawina
category-icon
30 km
80 m
83 m
5.6/6
OPIS TRASY:
Wyjeżdżamy spod dworca kolejowego w Skawinie. Przejściem podziemnym przedostajemy się na drugą stronę torów. Dalej ulicą Tyniecką jedziemy w stronę obwodnicy. Na jej wysokości zjeżdżamy w ulicę Skawińską, a następnie wjeżdżamy na pierwszy zjazd w lewo, na ciąg pieszo- rowerowy wzdłuż obwodnicy. Jedziemy dalej w kierunku elektrowni do ronda. Przejeżdżamy obwodnice przejściami rowerowymi na rondzie i kontynuujemy podróż wzdłuż niej. Przed wiaduktem zjeżdżamy na trasę wzdłuż Kanału Łączany i jedziemy nim aż do Wielkich Dróg. Po drodze przejeżdżamy przez śluzę, skąd rozpościerają się piękne widoki. W okolicach żwirowni trasa oddala się od brzegu kanału i nawierzchnia zmienia się z asfaltowej na szutrową. Na wysokości mostu w Wielkich Drogach zjeżdżamy z trasy rowerowej skręcając w lewo. Docieramy do alei starych dębów, będących pomnikiem przyrody. UWAGA! Zachowaj szczególna ostrożność podczas przejazdu przez przejazd kolejowy oraz ruchliwą drogę krajową 44. Dalej kierujemy się spokojnymi, wiejskimi szosami. Dojeżdżamy do zabytkowego drewnianego kościoła Imienia NMP. Chętni mogą odpocząć w punkcie wypoczynkowym. Po powrocie na trasę wjeżdżamy w ulicę Topolową, a na kolejnym skrzyżowaniu w Sosnowicką. Z drogi pośród pól rozpościerają się rozległe widoki, na prawo możemy podziwiać okoliczne pagórki Pogórza Wielickiego, zaś na lewo widoczny jest Las Wolski z opactwem Kamedułów na Bielanach oraz Podgórki Tynieckie z opactwem Benedyktynów w Tyńcu. Dalej wjeżdżamy w zabudowania wsi Krzęcin. Mijamy piekarnię wypiekającą słynny, tradycyjny chleb krzęciński i dojeżdżamy do terenu krzęcińskiej parafii, gdzie znajduje się drewniany kościół będący podobnie, jak ten w Sosnowicach, na Szlaku Architektury Drewnianej oraz Izba Regionalna z zabytkowymi przedmiotami używanymi przed laty przez mieszkańców regionu. Następnie zjeżdżamy obok kościoła w dół i kierujemy się w stronę Zelczyny. Dalej po dość ostrym podjeździe skręcamy w prawo. Po pewnym czasie droga zmienia się z asfaltowej na gruntową. Po drodze wjeżdżamy na otwarty teren skąd widać całą okolicę. Potem droga z powrotem staje się asfaltowa i wjeżdżamy do wsi Borek Szlachecki. Jedziemy kolejno ulicami: Długą, Zawiłą i Szkolną. Następnie jedziemy w kierunku obwodnicy Skawiny. Dalej skręcamy znów na szlak wzdłuż kanału, przy czym po chwili na pierwszym zjeździe skręcamy w prawo i podążamy wzdłuż zakładów aż do mostu w Kopance. Jedziemy prosto i jedziemy trasą na wale. Nie zjeżdżamy z wału aż do powrotu w okolice obwodnicy. Zjeżdżamy w ulicę Skawińską i kontynuujemy podróż ulicą Torową. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i po chwili kierujemy się na przejście podziemne i po drugiej stronie torów jedziemy wzdłuż Park&Ride do dworca, gdzie kończymy trasę.

CO ZOBACZYSZ?

- Kościół Imienia NMP w Sosnowicach - wzniesiony w drugiej połowie XVI w. z fundacji rodziny Strzałów, właścicieli Sosnowic. Świątynia została znacznie zniszczona w czasie potopu szwedzkiego. Odbudowano ją w XVIII wieku. Z tego czasu pochodzi wieżyczka na sygnaturkę z latarnią i większość wyposażenia kościoła. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Boskiej Sosnowickiej z Dzieciątkiem. Zasłania go obraz z 2. połowy XVII wieku przedstawiający Ukrzyżowanie.

- Kapliczka z Figurą Chrystusa Cierniem Koronowanego – powstała w 1851 roku. Na ścianie frontowej cokołu jest oko opatrzności. Po bokach najniższej kondygnacji przedstawiono św. Weronikę oraz Michała Archanioła. Powyżej płaskorzeźby ukazujące Matkę Boską Bolesną oraz Chrystusa Zmartwychwstałego. Na frontowej ścianie widnieje przedstawienie Ogrójca i narzędzi Męki Pańskiej.

– Kanał Łączany – jest to żeglowny kanał wodny długości 15,7 km poprowadzony równolegle do Wisły łączący Łączany ze Skawiną. Wybudowany został w latach 1955–1958. Doprowadza on wodę do elektrowni w Skawinie oraz służy do poruszania się obiektów pływających o nośności do 600 ton. Śluza w Borku Szlacheckim jest jedną z najwyższych w Polsce.

- Kościół w Krzęcinie – obecna świątynia powstała najprawdopodobniej w 1589, chociaż sama parafia istniała już w XIV wieku. Elementem decydującym o wyjątkowości świątyni są dwie wieże, bardzo rzadko spotykane w drewnianych obiektach sakralnych w Małopolsce.

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Kraków - plan miasta
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Kraków - plan miasta

Najnowszy Plan Krakowa, obejmuje cały Kraków w granicach administracyjnych wraz z obrzeżami oraz część Wieliczki, Skawiny, Zabierzowa. Aktualny, uzupełniony plan miasta Krakowa przedstawiono w skali 1:20 000.
Plan prezentuje aktualną sieć komunikacji publicznej oraz spis wszystkich ulic. Na mapie zaznaczono sieć tras rowerowych. Rok wydania 2022

Okolice Krakowa
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Okolice Krakowa

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na zachodzie, Sułoszową na północy oraz Myślenice na południu. Rok wydania: 2022

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2024

Miejscowości na trasie