Just_Szpilówka_Czchów_Just

Łatwy
4 h 45 min
4.6/6
Boże ciało w tym roku okazało się idealną okazją do rowerowego tripa z ziomalem. Start na Juście i od razu fajny zjazd do Łososiny, gdzie odbijamy na drogę za lotniskiem i ciągniemy nią w stronę Iwkowej. Następnie odbijamy w stronę bacówki Biały Jeleń, gdzie robimy pierwszą stopę na kawusie oraz delektowanie się tamtejszą ciszą i spokojem. Po kawie zjazd asfaltową leśną drogą z bacówki do głównej. Główną po dosłownie 200 metrach odbijamy za znakiem (na wieżę) w lewo i zaczynamy podjazd. Na początek skrajem łąki, by po chwili wbić się na leśną drogę i wio pod górkę. Górka dość zacna wiec pedałowanie zamieniamy po chwili na pchanie roweru pod górkę. Na szczęście górka okazała się być intensywną ale niezbyt długą i już po kilku chwilach byliśmy na szczycie. Teraz skręcamy w prawo i lecimy lasem w stronę wieży widokowej. Mijamy paru turystów, parę rodzin z dzieciakami i po parunastu minutach czilowego przejazdu leśnymi ścieżkami ukazuje się checkpoint naszej eskapady. Wyskakujemy schodami na górę. Chwila medytacji w otoczeniu super widoków i bezchmurnego nieba kilka fotek i lecim dalej. Leśny zjazd palce lizać. Ręce cały czas na hamulcach bo turystów robi się coraz więcej. Jesteśmy znów na drodze głównej w Iwkowej. Teraz lekki podjazd w stronę Tymowej, a po chwili ten kozacki zjazd serpentynami do Tymowej. Jest mega. W Tymowej odbitka w prawo w stronę krajówki. Dojeżdżamy nią do stacji Orlen. Kawa, pepsi i lecimy dalej. Zawracamy trochę, bo po drodze widzieliśmy kierunkowskaz na Czchów, który prowadził drogą, która nie wydawała się jakoś mega obłożona ruchem samochodowym. Mieliśmy racje. W świętym spokoju od ruchu docieramy do Czchowa, gdzie raczymy się pysznym lodzikiem na rynku. Kilka fot i wracamy w stronę Justu. Tu zaproponowałem traskę, którą kiedyś jechaliśmy ale nie pamiętałem dobrze przez jakie wiochy ona leciała. Pomógł ziomal, który te tereny ma obcykane. Wracamy do krajówki. Na szczęcie obok niej jest chodnik więc jazda choć nie mega komfortowa przynajmniej jest w miarę bezpieczna. Może nie super równiutki i płaski ten chodnik ale te kilka kilosów do Witowic jakoś ogarnęliśmy. W Witowicach w lewo przez most, a później to już tak jak ślad gpx bo za cholerę nie kojarzę tam żadnych punktów orientacyjnych. Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie nastąpiła mała zmiana pogody i generalnie od Witowic na Just wracamy w mega deszczu w akompaniamencie uderzeń i błysków piorunów. Ten odcinek jest w pełni po lesie i jest on mega przyjemny w sprzyjających warunkach atmosferycznych z widoczkiem na jeziorko po lewej stronie. Ok po jakiejś godzince dojeżdzamy do punktu startu/mety czyli Justu. W ustach czuje deszcz, pot oraz błoto. Przemoknięci i cali ubłoceni przybijamy pionę i planujemy na szybko kolejną ustawkę rowerową.

Beskid Wyspowy

Mapa w wersji elektronicznej, którą można otworzyć jako jeden z podkłądów offline w aplikacji mobilnej Traseo. Mapa wydawnictwa compass obejmuje zasięgiem Beskid Wyspowy oraz Pogórze Wiśnickie i wschodnią część Pogórza Wielickiego. Od północy ogranicza ją Brzesko i Bochnia, na południu Rabka i Stary Sącz, na zachodzie - Jordanów, a na wschodzie - Nowy Sącz. To świetna alternatywa dla mapy drukowanej. Rok wydania: 2023

Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki).
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2022