***UWAGA DLA ROWERZYSTÓW***
Szlak nadaje się do turystyki rowerowej poza kilkoma kilkudziesięciometrowymi fragmentami, które bądź należy ominąć, bądź przenieść rower lub przeprowadzić go przez sypki i grząski piasek lub strome skały. Zdecydowana cześć szlaku jest łatwa, ale obecność pojedynczych utrudnień podwyższa jego ogólną trudność.
Trasę zaczynamy na głównym placu Olsztyna skąd poprzez wzgórze zamkowe kierujemy się szlakiem czerwonym na południowy wschód. Kierujemy się na widoczne w oddali porośnięte bukowym lasem wzniesienia Gór Sokolich, po prawej stronie mijamy wzniesienia z gołymi wapiennymi skałami.
Po wejściu do lasu musimy zwrócić szczególną uwagę by nie zgubić szlaku. Na tym etapie wiele ścieżek oznaczonych i nieoznaczonych będzie krzyżowało się z naszą trasą - dla ułatwienia poruszmy się cały czas prosto w kierunku południowo-wschodnim i nie odbijamy w żadne boczne ścieżki, aż do opuszczenia lasu.
Następnie, szlak przechodzi na skraj lasu, po lewej stronie mamy otwarte pole. Po niecałym kilometrze szlak oddala się od lasu i wiedzie na wschód przez otwartą przestrzeń do miejscowości Zrębice.
Po dotarciu do drogi asfaltowej nadal kierujemy się prosto na wschód, skręcając w prawo dopiero w miejscu, gdzie nie da się już iść prosto. Za skrzyżowaniem widać wspaniały zabytkowy, drewniany kościół św. Idziego zbudowany w 1789 roku. Warto zwrócić uwagę na towarzyszącą mu drewnianą dzwonnice. Kościoły drewniane nie należą do częstych widoków, stąd warto poświecić chwilę na jego dokładne obejrzenie. Jednakże plac na którym kościół się znajduje, jak i sam jego budynek może być zamknięty.
Następnie kierujemy się na południe, południowy wschód w kierunku miejscowości Krasawa. Obie miejscowości niejako przechodzą w siebie, jedynym znakiem jest drewniana tablica po lewej stronie koło punktu ujęcia wody. Mijamy staw z pomostem i ławkami, oraz kilka małych sklepów spożywczych. Ten punkt to mniej więcej połowa drogi stąd warto wykorzystać go do odpoczynku, a w sklepie można zaopatrzyć się w wodę i coś do jedzenia.
Drogą asfaltową poruszamy się aż do skraju lasu, gdzie zmieniamy kierunek na zachodni skręcając w prawo w zielony Szlak Walk 7. Dywizji Piechoty - Wrzesień 1939. W samym punkcie zmiany szlaku należy zachować uwagę, gdyż oznaczenia prowadzą również na południe - my jednak podążamy na zachód, wzdłuż lasu.
Szlak w pewnym momencie krzyżuje droga asfaltowa, którą przekraczamy i dalej kierujemy się zgodnie z oznaczeniami. Na tym odcinku występują stanowiska borówki brusznicy - rośliny, której żywo czerwone jagody są jadalne na przełomie lipca i sierpnia. W smaku lekko kwaskowate, czasami cierpkie o wyraźnym grudkowatym miąższu przypominającym trochę miąższ gruszki. Razem z gruszkami jej owoce służyły do przyrządzania konfitury podawanej do ciemnych mięs i dziczyzny, oraz jako podstawa oryginalnego sosu Cumberland (podawanego również do dziczyzny).
Szlaku zielonego trzymamy się aż do rozwidlenia ze szlakiem czarnym. Na tym skrzyżowaniu idziemy prosto, pozostawiając szlak zielony, a przechodząc na szlak niebieski rowerowy. Na tym odcinku w lipcu rośnie dużo dzikich malin, a później w sierpniu dzikie leśne jeżyny o wyraźnie kwaśnym smaku. Szlak niebieski prowadzi do gajówki - osady leśnej, którą mijamy po stronie lewej. Podążając dalej szlakiem dochodzimy do parkingu przy Rezerwacie Sokole Góry. My kierujemy się jednak dalej szosą asfaltową do Olsztyna.
W Olsztynie, poruszając się wzdłuż drogi asfaltowej lewym chodnikiem zauważymy liczne drzewa morwowe, których gałęzie zwisają nad naszymi głowami. Ich owoce są jadalne, są jednak bardzo słodkie w smaku. Ten gatunek morwy szczególnie upodobały sobie jedwabniki, owady, których gąsienice produkują jedwab naturalny.
Przed wejściem na rynek w Olsztynie mijamy jeszcze po stronie prawej owoc pasji jednego człowieka - unikat w skali kraju - ruchomą szopkę olsztyńską, w skład której wchodzą setki ruchomych postaci z drzewa lipowego. Wstęp kosztuje zaledwie kilka złotych, ale odwiedzić to miejsce zdecydowanie warto!
Komentarze
NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki rowerowej. Aktualny na rok 2020 i szczegółowy przebieg szlaku pokazano na mapach, które poza pełną treścią turystyczną, uwzględniają istotne dla rowerzystów informacje dotyczące rodzaju nawierzchni dróg, którymi przebiega szlak. Ukształtowanie terenu wymuszające podjazdy i zjazdy ilustrują profile trasy. Informacje o trasie uzupełniają zwięzłe opisy techniczne. Prezentację szlaku wzbogacają oczywiście treści krajoznawcze, wplatane w opis szlaku zgodnie z kierunkiem poruszania się rowerzystów. Całość trasy została podzielona na 13 arkuszy map (plus powiększenie fragmentu trasy w rejonie Złotego Potoku), tworzących jakby umowne odcinki. Przy czym podział ten wynika wyłącznie z zasięgu poszczególnych arkuszy, i nie należy go kojarzyć z realnymi etapami przejazdu. Żeby ułatwić czytanie mapy, poszczególne arkusze map zostały tak poobracane, aby były ułożone przed użytkownikiem zgodnie z kierunkiem jazdy. W związku z tym północ, wyraźnie oznaczona na mapach, wskazuje różne kierunki, a nie górę mapy, jak ma to miejsce przy klasycznych mapach. Opomiarowanie dystansu na mapie odnajduje odzwierciedlenie w tekście i ułatwia identyfikację opisywanych miejsc na mapie. Ostatni punkt pomiarowy na danym arkuszu ma zawsze powtórzenie na mapie kolejnego odcinka. W kolorze niebieskim przedstawiamy kilometraż trasy w kierunku przeciwnym. Żeby ułatwić planowanie przejazdu zaproponowaliśmy gotowe rozwiązania podziału trasy szlaku na etapy dzienne, wskazując miejscowości wraz z listą noclegów, gdzie najlepiej zrobić odpoczynek. Mając na uwadze nastawienie i możliwości kondycyjne rowerzystów - od sportowego po zupełnie rekreacyjną turystykę rowerową- zaproponowaliśmy do wyboru podział trasy na: 2-3-4-5 etapów dziennych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2020
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Jura Krakowsko-Częstochowska - część północna
Mapa przedstawia północną część jury Krakowsko-Częstochowskiej - obszar usiany skalnymi ostańcami z wąwozami i płaskowyżami. Są tu też zamki i pałace. Zasięg mapy wyznaczają: Częstochowa Koniecpol, Zawiercie, Miasteczko Śląskie. Gęsta sieć szlaków turystycznych, które umożliwiają dogodne dotarcie do wszystkich najciekawszych zakątków. Wszystkie szlaki (piesze, rowerowe, konne) posiadają między punktami węzłowymi odległości– dzięki temu można zaplanować wycieczkę.
Mapa przygotowana wyłącznie w wersji cyfrowej – brak dostępnej wersji papierowej.
Mapa Jury Krakowsko-Częstochowskiej, fragmentu położonego bliżej Częstochowy. Zasięg mapy wyznaczają miejscowości: Częstochowa, Blachownia, Pajęczno, Radomsko. Zaznaczono tu szlaki piesze, rowerowe i konne wraz z zaznaczonymi odległościami. Mapa została wydana jedynie w formie cyfrowej - brak dostępnej wersji papierowej.
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska to wyjątkowy i niepowtarzalny region w naszym kraju. Może poszczycić się ogromną liczbą różnorodnych skał i ostańców, oplecionych siecią dróg wspinaczkowych. Jej podziemny świat tworzą tysiące jaskiń oraz grot. Ukształtowanie terenu z wąwozami, płaskowyżami i łagodnymi wzgórzami, bogactwo zabytków oraz zagospodarowanie korzystnie wpływają na rozwój turystyki. Niezmiernie istotna jest gęsta sieć szlaków turystycznych, które umożliwiają dogodne dotarcie do wszystkich najciekawszych zakątków. Nie brakuje tu licznych stadnin i ośrodków jeździeckich, umożliwiających uprawianie turystyki konnej.
Mapa Jury Krakowsko-Częstochowskiej łączy Kraków z Częstochową a jej zasięg wyznaczają: Mstów na północy, Częstochowa i Trzebinia na zachodzie, Siewierz i Alwernia na południu oraz Kraków na wschodzie. Rok wydania 2024