pętla z Dobieszyna

Łatwy
6 h 17 min
4.4/6
Trasa sprzed kilku lat, która przemierzaliśmy niewielka grupą przy dość sympatycznej kwietniowej pogodzie. Od stacji PKP Dobieszyn ruszyliśmy szlakiem zielonym (początek przy przystanku PKS) przez niewielki las, na północny-wschód. Ścieżka wyprowadziła nas na szosę, z której zeszliśmy w pierwszą drogę w lewo. Gruntowa droga doprowadziła nas do siedziby Nadleśnictwa Dobieszyn. Przy budynku pomnik poświęcony walkom narodowowyzwoleńczym. Dalej prosto, przecinając znów szosę i w las... Szlak prowadzi przez rezerwat leśny "Starodrzew Dobieszyński" - po drodze mijamy kilka okazałych dębów i mogiłę z czasów drugiej wojny światowej. Wychodzimy na skraj lasu i dalej w lewo. Idziemy mając z lewej las, a z prawej pola. Niebawem mijamy pomnik upamiętniający walki w czasie II wojny światowej. W miejscu gdzie szlak skręca ponownie w las, my skierowaliśmy się w prawo, wchodząc dość szybko między pierwsze zabudowania wsi Cecylówka. Zatrzymaliśmy się na chwile przy pomniku upamiętniającym pacyfikację wsi. Na zakręcie we si, zeszliśmy z dotychczasowej drogi idąc w prawo by przez lasy i polany przedrzeć się do kolejnej biegnącej zachód-wschód drogi. Nią w lewo i na rozwidleniu kolejny pomnik - tym razem związany z walkami podczas powstania styczniowego, tzw. bitwa pod Lipą. I do samej Lipy żeśmy doszli. Tu z wartych odnotowania rzeczy - budynek dawnej szkoły z dość oryginalną bramą wjazdową. W "centrum" wsi skręciliśmy w prawo, weszliśmy ponownie w las. Po około kilometrze doszliśmy do skrzyżowania przy którym znajdował się kolejny ciekawy pomnik - upamiętniający elektryfikację wsi Lipa. Poszliśmy dalej prosto, aż do kolejnej wsi - Klementynowa. Przeszliśmy przez wieś i skręciliśmy za nią w lewo i na kolejnym skrzyżowaniu w prawo. Szliśmy równolegle do oddalonej kawałek szosy. Kolejne wsie to Zadąbrowie i Kolonia Sielce, w tej drugiej na skrzyżowaniu poszliśmy w lewo, aby wyjść na szosę w Dobieszynie, przy oryginalnym krzyżu z lufy armatniej. Dalej już szosą w prawo, mijając drewniany kościół św. Teresy i sklep dotarliśmy do torów. W prawo wzdłuż nich dotarliśmy do miejsca startu.

Puszcza Kozienicka

Mapa turystyczna "Puszcza Kozienicka" przedstawia kompleks leśny w środkowej Polsce, położony na obszarze Równiny Kozienickiej, na granicy powiatów kozienickiego i radomskiego. Dzisiejsze jej granice wyznaczają: od północnego zachodu rzeka Radomka, od północnego wschodu dolina Wisły, a od południa droga Radom – Puławy.

Pomimo szumnej nazwy, jest to bardzo rozczłonkowany, dość duży kompleks leśny, leżący pomiędzy Radomiem a Wisłą oraz kilka mniejszych obszarów leśnych, znajdujących się w okolicach Pionek i Zwolenia. Największe z nich to uroczyska Miodne i Policzna. Integralnie związana z Puszczą Kozienicką jest lewobrzeżna część doliny Wisły, od wysokości Puław do ujścia Radomki. Na jej obrzeżach znajdują się miasta Kozienice, Pionki i Zwoleń. Najcenniejsze fragmenty Puszczy objęte są ochroną w postaci rezerwatów i Kozienickiego Parku Krajobrazowego.

Puszczę Kozienicką najlepiej zwiedzać na rowerze. Warto przy tym skorzystać z wytyczonych w terenie i zaznaczonych na mapie szlaków rowerowych. Jest to również atrakcyjne miejsce na spacery.