category-icon

Przemsza / Wisła - kajakowy spływ szlakiem dawnych galarów

9.7 km
0 m
Chełmek - Gorzów - Bobrek - Oświęcim

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2021-01-15
Chełmek - Gorzów - Bobrek - Oświęcim
category-icon
9.7 km
0 m
0 m
Łatwy
4.4/6
Kajakowy spływ rozpoczynamy na brzegu Przemszy w pobliżu pieszej kładki przy ulicy Chrobrego w Chełmku. Rzeka od kilku stuleci do lat pięćdziesiątych XX wieku stanowiła ważny szlak transportowy. W miarę rozwoju śląskiego przemysłu, zapełniała się potężnymi, płaskodennymi łodziami, zwanymi galarami. Największe, liczące do 20 m. długości, posiadały wyporność pozwalającą transportować 80 ton ładunku, głównie węgla. Żegluga takimi kolosami wymagała szczególnej wiedzy i umiejętności. Sztukę flisu budowania łodzi przekazywano z ojca na syna. Flisy odbywały się od „Trójkąta Trzech Cesarzy” do Bałtyku. Z miejsca w którym wodujemy kajaki, do morza pozostało już tylko 946 km. Tuż przy dawnym żelaznym moście znajduje się mini plaża oraz przygotowane miejsce do wodowania kajaków. W 2015 roku, staraniem MOKSiR w Chełmku, to miejsce zostało oznaczone jako „Ujście Przemszy – szlak dawnych galarów”.
O flisackich tradycjach oraz budowniczych łodzi informuje wkomponowana w pejzaż tablica. Spływ rozpoczyna się stosunkowo wartkim nurtem, jak na ujście rzeki. Płyniemy szerokim korytem o wysokich, porośniętych drzewami, brzegach. Rzeka od lat trzydziestych XX wieku zapadła się o 5 – 8 m, a w dobie PRL jej zanieczyszczenie przybrało rozmiary katastrofy ekologicznej. Upadek przemysłu ciężkiego, powstanie oczyszczalni oraz procesy naturalnego oczyszczania się rzek, sprawiły, że w Przemszy pojawiło się życie biologiczne. Obecnie rzeka jest odkrywana jako ciekawy szlak turystyczny. Symbolicznego aktu powrotu kajakarskich tradycji dokonali Monika i Jacek Parisowie z Mysłowic, płynąc w 2014 roku spod domu do Gdańska, a w kolejnym roku do Paryża. Z inicjatywy małżeństwa wodniaków oraz przy wsparciu samorządów nadrzecznych miejscowości od 2016 roku regularnie odbywają się Flisy na Przemszy. Po przebyciu ok. 1 km, mijamy nowy betonowy most, płyniemy w kierunku miejscowości Gorzów. Wprawni obserwatorzy mogą dostrzec na nizinach rzadko spotykaną pliszkę górską. Na miłośników przyrody czeka tu wiele niespodzianek, począwszy od oznak obecności bobrów, przemykające siewki, śpiewów wikłaczy, po majestatyczny przelot rybołowa. Ten unikalny, chroniony ptak, którego liczebność w Polsce wynosi zaledwie 30 par, wybrał ujście Przemszy jako swój teren. Jedyną terenową przeszkodą, przy niższym stanie wody, jest biegnąca tuż pod nurtem rzeki, rura z gazem. Można to sarkastycznie skwitować, że o losach żeglugi decydują gazownicy. Praktyczna rada, to maksymalnie rozpędzić kajak i ślizgiem pokonać przeszkodę, płynąc bliżej prawego brzegu. W tym rejonie nurt staje się bardzo wolny, a w perspektywie pojawia się rzeka Wisła. Dopływamy do cypla stanowiącego połączenie rzek. Tu, po wielu latach nieobecności, dzięki MOKSiR
w Chełmku, powrócił znak „0”. Stanowi symboliczny początek wiślanej żeglugi i oznaczania jej długości do ujścia w Bałtyku. Przepływamy pod malowniczym, kratownicowym mostem kolejowym, po ok. 300 metrach mijamy most drogowy im Benedykta XVI. W nadrzecznym krajobrazie zaczynają dominować wiklinowe zarośla oraz wysokie wierzby. Po prawej stronie mijamy ujście rzeki Soły, widok po lewej stronie zamyka linia wału przeciwpowodziowego, jego koroną biegnie Wiślana Trasa Rowerowa. To pierwsza w Polsce rowerostrada
z prawdziwego zdarzenia. Po kolejnym kilometrze, mijamy czwarty
z kolei most - Niepodległości. Do zakończenia spływu pozostaje ostatni kilometr. Tu często wiatr spowalnia bieg kajaku, ale to okazją,
by wypatrzyć na nadbrzeżnych drzewach ślepowrony. To kolejny, unikalny gatunek do ornitologicznej kolekcji tych stron. Przybijamy
do lewego brzegu w Bobrku Dolnym, na wysokości ul. Starowiejskiej
i kapliczki flisaków. Pod figurą ufundowaną w 1911 roku modlili się
o pomyślność flisacy wyruszający do Krakowa, Sandomierza,
i Puław.

Czas przebycia trasy około 3 godziny.
Uwaga, nerwowi wędkarze, proszę szerokim łukiem omijać ich żyłki.
Przygotowując się do polecamy stronę internetową http://moksir.chelmek.pl/historia/zabytki-i-atrakcje-turystyczne/265-rzeki-i-mosty-przemsza

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Ziemia Oświęcimska. Dolina Karpia
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Ziemia Oświęcimska. Dolina Karpia

Mapa obejmuje tereny od Pszczyny na zachodzie po Alwernię i Wadowice na wschodzie oraz od Chrzanowa na północy po Andrychów i Bielsko-Białą na południu.

Wydanie 1, 2017

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2022