category-icon

Trasa obiektów militarnych Wrocławia

63 km
20 m
Polska, dolnośląskie, Wrocław
Polecamy

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2013-03-14
Polska, dolnośląskie, Wrocław
category-icon
63 km
20 m
20 m
Średni
6/6
Trasa obiektów militarnych Wrocławia tworzy dużą, 63-kilometrową pętlę wiodąca przez większość zabytkowych obiektów militarnych wewnętrznego pierścienia obronnego miasta. W 1889 r. naczelne dowództwo armii niemieckiej podjęło decyzję o stworzeniu Festung Breslau (Twierdzy Wrocław). Budowano ją ponad pół wieku. W pierwszym etapie rozbudowy fortyfikacji, trwającym od lat 90. XIX w. do końca I wojny światowej, powstało prawie trzy czwarte wszystkich umocnień Twierdzy. Pozostałe obiekty powstawały w okresie międzywojennym oraz podczas II wojny światowej. Po wojnie rozpoczęto likwidację fortyfikacji, choć nie na całej linii umocnień. Na zespół obiektów twierdzy składa się cały wachlarz budowli militarnych tworzących pierścień umocnień wokół miasta (w dwóch liniach – wewnętrznej i zewnętrznej). Od strony południowej główną, wewnętrzną linię obrony wyznaczał nasyp kolejowy, natomiast od północy stanowiska obronne w linii rzeki Widawy. Dziś znajdują się tam liczne schrony, bunkry i zespoły forteczne, które uchowały się w relatywnie dobrym stanie. Poniżej krótki opis najczęściej spotykanych obiektów na trasie. Schrony kompanii piechoty zbudowane w latach 1890-1901 to jeden z elementów fortyfikacji składających się na Twierdzę Wrocław. Schrony przeznaczone były zazwyczaj dla 250 żołnierzy. Od strony czołowej przykrywała je warstwa ziemi, od tyłu pierwotnie miały ceglaną elewację oraz duże otwory wejściowe zamykane dwuskrzydłowymi bramami (które oryginalne można oglądać na ul. Dembowskiego). Mniejsze drzwi stanowiły wejście do korytarza. Na czas mobilizacji duże wejścia zamurowywano, w otworach okiennych wieszano pancerne żaluzje, dzieląc jednocześnie korytarz wewnętrznymi drzwiami przeciwpodmuchowymi (w niektórych schronach, np. na Brochowie, likwidowano tylko część wjazdów, wstawiając w ich miejsce okna). Ponieważ w czasie walk przemieszczanie się wewnątrz schronu było możliwe tylko poprzez przejścia łączące naprzemiennie poszczególne pomieszczenia, 15 schronów zmodernizowano, wprowadzając oryginalne, wrocławskie rozwiązanie – do elewacji dobudowano zewnętrzny, betonowy pancerz, w środku którego biegł kolejny trakt komunikacyjny tworzący przedsionki śluzy. Tamże zainstalowano też mechaniczny (elektryczny bądź ręczny) system wentylacji obiektu. Wylot wentylacyjny zasłonięty był sporą perforowaną płytą stalową (można ją jeszcze znaleźć w kilku obiektach, np. na Olsztyńskiej). Wewnątrz schronów można zauważyć, iż sklepienia w pomieszczeniach opadają w kierunku przykrytego ziemią czoła obiektu – dzieje się tak w celu lepszego odprowadzenia wody z pokrycia oraz należytego funkcjonowania wentylacji grawitacyjnej, której wylot stanowiły kominki nad wejściami (w pierwotnym projekcie bez dodatkowego płaszcza). We Wrocławiu istniało także sześć fortów kompanii piechoty – punktów oporu stworzonych na bazie schronu kompanii piechoty (z zewnętrznym pancerzem). W ich skład wchodziły ponadto dwa schrony-wartownie (gdzie trzymano także agregaty prądotwórcze), rozbudowany ciąg stanowisk strzeleckich wraz ze ślimakowymi stanowiskami obserwacyjnymi oraz 1-2 biernymi schronami obsługi ckm-u. Żelbetowe stanowiska strzeleckie o długości 120-140 m otaczały nieregularną linią zespół fortyfikacji od strony frontowej i były podzielone na kilkanaście odcinków. Od strony natarcia osłonięte były szerokim nasypem ziemnym, przed którym zazwyczaj biegł rów z wodą z zasiekami na dnie. W ciągu stanowisk strzeleckich umieszczone były 2-3 stanowiska obserwacyjne w kształcie ślimaka (prawoskrętne odpowiednio na prawej flance), wykonane ze dwóch warstw stalowych blach wypełnionych dębiną. Dziś o istnieniu tych stanowisk świadczą jedynie resztki blachy zespolonej z betonowym murem. Dodatkową osłonę fortu stanowił nieregularny, wewnętrzny pierścień nasypów. Obiekt typu magazynowego, wybudowany został w latach 1899-1900 i, w odróżnieniu od pozostałych budowli tego typu, jako jedyny ukryty jest w głębokim wykopie na małym wzniesieniu. Ponadto posiada także cieńszy niż w innych tego typu budowlach strop oraz trzy bramy wjazdowe przebudowane na otwory okienne.

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Bliskie okolice Wrocławia. Część południowo-wschodnia
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Bliskie okolice Wrocławia. Część południowo-wschodnia

Mapa Wrocławia i okolic na zachodzie sięga po centrum Wrocławia, na wschodzie do Brzegu, południowa granica określona jest przez Wiązów, północna przez Oleśnicę. Jest to obszar ograniczony współrzędnymi 17°04’ - 17°30’ długości geograficznej wschodniej oraz 50°49’-51°14’ szerokości geograficznej północnej. Mapa aktualizowana w terenie, zawiera długości szlaków pieszych i rowerowych, nazwy ulic, rodzaje nawierzchni dróg, zabytki. Tak dokładnej mapy turystycznej tego obszaru jeszcze nie było!

Wzgórza Trzebnickie
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Wzgórza Trzebnickie

Mapa "Wzgórza Trzebnickie" obejmuje obszar od Wrocławia do Żmigrodu oraz od Brzegu Dolnego do Oleśnicy. Jest to obszar ograniczony współrzędnymi 16°41’ - 17°22’ długości geograficznej wschodniej oraz 51°09’-51°26’ szerokości geograficznej północnej. Na mapie zaznaczono wszystkie informacje potrzebne turyście oraz każdej osobie poruszającej się wg tej mapy. W miejscowościach opisano nazwy ulic . Są tu przebiegi wszystkich szlaków pieszych, rowerowych, kajakowych, konnych, opisano na nich odległości - co pozwoli zaplanować wycieczkę. Miejsca szczególnie warte odwiedzenia zaznaczono żółta ramką. Ukształtowanie terenu pokazano przy pomocy warstwic z cięciem co 5 m.

Bliskie okolice Wrocławia. Część południowo-zachodnia
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Bliskie okolice Wrocławia. Część południowo-zachodnia

Mapa Wrocławia i okolic na wschodzie sięga po centrum Wrocławia, na zachodzie do Środy Śląskiej, południowa granica określona jest przez wsie Słupice, Kełczyn, Oleszna, Radzików, północna przez Ligotę Piękną, Gosławice i Brodno. Jest to obszar ograniczony współrzędnymi 16°33’ - 17°01’ długości geograficznej wschodniej oraz 50°49’-51°14’ szerokości geograficznej północnej. Mapa obejmuje swym zasięgiem Park Krajobrazowy Doliny Bystrzycy, Ślężański Park Krajobrazowy oraz Zbiornik Mietkowski. Mapa aktualizowana w terenie, zawiera długości szlaków pieszych i rowerowych, nazwy ulic, rodzaje nawierzchni dróg, zabytki. Tak dokładnej mapy turystycznej tego obszaru jeszcze nie było!

Dolnośląska Kraina Rowerowa
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Dolnośląska Kraina Rowerowa

Mapa obejmuje obszar Dolnośląskiej Krainy Rowerowej, czyli obszar pow. górowskiego, pow. trzebnickiego, pow. milickiego oraz gmin: Wołów, Twardogóra i Dobroszyce. Zaznaczono tu wszystkie szlaki piesze, rowerowe, konne i kajakowe oraz ścieżki przyrodnicze i edukacyjne. Szczególnie zostały uwypuklone drogi rowerowe istniejące, w budowie i planowane. Mapa zawiera atrakcje turystyczne, przyrodnicze i bazę noclegową. Dodatkowo zostały zaznaczone miejsca przyjazne rowerzystom. Część opisowa zilustrowana fotografiami, obejmuje obszar mapy w podziale na regiony, wybrane szlaki rowerowe oraz krótką charakterystykę miejsc przyjaznych rowerzystom.

 

Euroregion Pradziad
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Euroregion Pradziad

Mapa turystyczna Euroregionu Pradziad obejmuje obszar pogranicza polsko-czeskiego: po polskiej stronie województwo opolskie a po czeskiej okresy Jesenik i Bruntal. Specjalnie opracowany podkład kartograficzny zawiera niezbędne informacje do uprawiania aktywnej turystyki w transgranicznym regionie: szlaki piesze, konne, trasy rowerowe oraz inne ważne elementy infrastruktury turystycznej.

Mapa została wykonana w ramach projektu „E-bike nowoczesna turystyka” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa. „Przekraczamy granice”.

 

Euroregion Praděd
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Euroregion Praděd

Turistická mapa Euroregionu Praděd zahrnuje území česko-polského příhraničí: na české straně okresy Jeseník a Bruntál, na polské straně Opolské vojvodství. Speciálně zpracovaný kartografický podklad obsahuje nezbytné informace pro aktivní turistiku v přeshraniční oblasti: pěší, jezdecké, cyklistické stezky a další významné objekty infrastruktury cestovního ruchu. 

Mapa byla zpracována v rámci projektu „E-bike moderní turistika" spolufinancovaného z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj a ze státního rozpočtu. „Překračujeme hranice".