Wybrzeże na rowerze - Szlakiem latarni morskich

2013-07-17
Trudny
4.3/6
Na te wakacje postawiliśmy sobie wyzwanie, że pokonamy Polskie wybrzeże rowerem. Chociaż w tej sprawie jesteśmy trochę amatorami, to daliśmy radę, a żadne przeciwności nie przeszkodziły nam w realizacji marzenia(3 przebite dętki, 2 rozwarstwione opony, popsuty bagażnik i pęknięta oś w przyczepce rowerowej, która uniemożliwiła nam zabranie jej w dalszą drogę). Wyprawę zrealizowaliśmy pod patronatem Koła PTTK nr 1 działającego przy Politechnice Warszawskiej, którego jesteśmy członkami. Liczba osób wahała się od 10-15 - choć większość z Nas to studenci, to niektórzy pracują i musieli wcześniej wracać. W tej podróży na około 600km pomocny nam był wiatr, zaczęliśmy z zachodu Polski - Świnoujścia i podążyliśmy na wschód szlakiem latarni nadmorskich. Pomocni nam także byli ludzie, dziękujemy wszystkim za serdeczność, otwarte serca i wyciągnięte dłonie do pomocy. Trasę od granicy niemieckiej do granicy rosyjskiej ułożyliśmy tak, by mógł przejechać nią każdy średniozaawansowany rowerzysta i pokonaliśmy w pełnym wyposażeniu, wioząc w sakwach cały niezbędny ekwipunek i namioty. Przebieg wyjazdu (kilometry podane wg naszych liczników- suma wychodzi większa od tej z portalu, a dlatego, że czasami błądziliśmy i kluczyliśmy i musieliśmy wracać;) ) Wyprawę rozpoczęliśmy 2 lipca z Dworca Wschodniego w Warszawie w 13 osób. Bardzo trudno dostać się na wybrzeże 13 rowerami, ale udało się nam. 1 dzień 36,18km Warszawa- Świnoujście (Latarnia Morska, przeprawa promowa, Stawa Młyny, przejazd promenadą, Granica Polsko- Niemiecka) - Łunowo 2 dzień 53,87km Łunowo- Międzyzdroje(Aleja Gwiazd, Molo) - Góra Gosań (punkt widokowy) -Wisełka - Latarnia Kikut - Międzywodzie - Dziwnów - Łukęcin 3 dzień 69,44km Łukęcin - Trzęsacz (Ruiny Kościoła) - Niechorze (latarnia morska) - trasa przez poligon wojskowy(kocie łby i klawiszujące się płyty betonowe)- Mrzeżyno - Dźwirzyno - Kołobrzeg (rynek, katedra pw. Wniebowzięcia NMP, promenada, latarnia morska) 4 dzień 53,07km Kołobrzeg - Bagicz- pozostałości lotniska -Ustronie Morskie- Gąski(latarnia morska) - Sarbinowo- Mielno(promenada, pomnik jelenia) - Łazy 5 dzień 58,82 km Łazy - Dąbki - Darłowo (Zamek Książąt Pomorskich)- Darłówko (latarnia morska, rozsuwany most, elektrownie wiatrowe) - Jarosławiec(latarnia morska) 6 dzień 68,77km Jarosławiec - Ustka (latarnia morska) - Rowy - (dużo wybojów- męczący odcinek) -Czołpino (latarnia morska) - Smołdziński Las 7 dzień 61,05km Smołdziński Las - Kluki(skansen- my niestety go nie odwiedziliśmy - w poniedziałki jest czynna tylko jego część- i trochę czas nas gonił:P) -(trudny odcinek- ok 2 km- po terenie bagiennym - często trzeba było rower prowadzić)- Izbica- Łeba- Rąbka (ruchome wydmy, Łącka Góra) - Łeba 8 dzień 59,60km Łeba -(trudny odcinek z wybojami) - Latarnia Stilo- Karwia- Ostrowo 9 dzień 56,40km Ostrowo- Jastrzębia Góra - Rozewie (latarnia morska) - Władysławowo (Aleja Gwiazd Sportu) - Chałupy-Jastarnia(latarnia morska) - Jurata(molo) - Hel (latarnia morska, port) 10 dzień 47,64km Hel - tramwaj wodny- Gdańsk(Stare Miasto, latarnia morska) - prom wodny- Sobieszewo- prom wodny - Mikoszewo 11 dzień 56,86 km Mikoszewo - Stegna - Sztutowo - Krynica Morska (latarnia morska) - Piaski - Granica Polsko Rosyjska- Piaski 12 dzień 24 km Piaski - autobus do Gdańska - Sopot - Gdynia - dom Wbrew stereotypom wybrzeże nie jest całkiem płaskie, więc fani dwóch kółek znajdą tu różne zjazdy, podjazdy i oczywiście niezapomniane widoki z wysokich klifów oraz zapierające dech w piersiach wschody i zachody słońca. Trasę można przejechać w mniej dni,ale my chcieliśmy zaznać trochę uroków polskiego wybrzeża m.in: delektować się pyszną bałtycką rybą, wykąpać się w morzu, czy też sturlać się z łebskich wydm no i nie chcieliśmy tak bardzo gnać. Pokonując trasę przejeżdża się przez wszystkie atrakcyjne nadmorskie miasta i wsie, można zachwycać się pięknem przyrody m.in w Wolińskim i Słowińskim PN. Wybrzeże już prawie wszędzie przygotowane jest na rowerzystów, jest dobrze rozwinięta sieć ścieżek rowerowych- głównie w okolicach Kołobrzegu, na Helu, ale i nie tylko co pozwala uniknąć jazdy ruchliwymi drogami. Wszystkim polecamy te trasę - nam dała niezapomniane wspomnienia no i zapał do kolejnych rowerowych wyjazdów. Uważamy, że jest nią w stanie przejechać absolutnie każdy- po prostu dzieląc odcinki na odpowiednio mniejsze lub większe. pozdROWERY

Gdańsk. Plan miasta

Na planie zaznaczono wszystkie aktualne ulice, kina, teatry, ośrodki kultury, urzędy, stacje benzynowe, noclegi, restauracje, układ komunikacji. Oprócz spisu ulic są tu ważniejsze informacje dotyczące Gdańska oraz opis ciekawych miejsc.

Słowiński Park Narodowy

Mapa Słowińskiego Parku Narodowego wraz z zaznaczeniem szlaków pieszych i rowerowych oraz najważniejszych atrakcji turystycznych. Mapa swoim zasięgiem obejmuje obszar od Łeby do Ustki, od południa zamknięty przez Warblino.

Trójmiejski Park Krajobrazowy

Mapa Trójmiasta obejmuje swoim zasięgiem obszar Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego od Wejherowa przez Redę, Rumię, Gdynię, Sopot aż do Gdańska. Na mapie ujęto wszystkie informacje przydatne turyście. Podano aktualne przebiegi szlaków pieszych, rowerowych, konnych, nordic walking i konnych, łącznie z kilometrażem.

Mierzeja Helska

Turystyczna mapa Mierzei Helskiej i okolic z aktualnymi szlakami pieszymi i rowerowymi. Mapa obejmuje swoim zasięgiem: Jastarnię, Władysławowo, Kuźnicę, Hel, Juratę, Jastrzębią Górę, Karwię, Chałupy, Juratę i okolice Pucka. Rok wydania 2016

Wyspa Wolin

Mapa Wyspy Wolin zawiera szlaki turystyczne piesze i rowerowe oraz najważniejsze atrakcje turystyczne. Mapy swoim zasięgiem obejmuje fragment wybrzeża w części niemieckiej, od wschodu zamknięta jest przez Dziwnów.

Pobrzeże Koszalińskie

Turystyczna mapa Pobrzeża Koszalińskiego z aktualnym przebiegiem szlaków turystycznych. Mapa obejmuje obszar od Gąsek do Darłowa. Rok wydania 2021