Spacer do źródła Sanu

• Data: 19 sierpnia 2022
  • Lokalizacja: Sianki
Lipa w Beniowej
Rośnie od ponad 200 lat, kiedyś rosła w centrum wsi Beniowa. Obecnie po wsi pozostały jedynie fundamenty cerkwi i cmentarz.
Cmentarz w Beniowej
Miejsce odpoczynku
Wiata turystyczna
Grób hrabiny i ruiny cerkwi w Siankach
Odnowiony w 2013 roku grób hrabiny Klary Stroińskiej.
Ruiny dworu hrabiny
Ruiny dworku hrabiostwa Stroińskich.
Słupki graniczne
Źródło Sanu
Jest to jedno z trzech podawanych umownych źródeł Sanu, nazywane Studnikiem.
W lesie
Mostek
Krzyż przydrożny
Beniowa
Na przełomie XIX/XX wieku we wsi funkcjonowały dwa tartaki wodne, młyn wodny, potażnia, fabryka beczek, browar, huta szkła, łubnia (zakład pozyskiwania kory drzewnej).
W 1921 r. mieszkało tu ok. 600 osób, zróżnicowanych pod względem wyznaniowym (grekokatolicy, katolicy, ewangelicy oraz osoby wyznania mojżeszowego). W połowie XX wieku mieszkańcy zostali wysiedleni, a wieś zrównana z ziemią.
Sianki
Na początku XX wieku Sianki były wsią letniskową. Znajdowało się tu 10 domów letniskowych, 6 pensjonatów, kwatery prywatne, przepiękne luksusowe schronisko Przemyskiego Towarzystwa Narciarskiego oraz dwa inne schroniska. Wieś mogła przyjąć około 2 tysięcy turystów. Oprócz miejsc noclegowych było kilka restauracji, bufet kolejowy, 7 sklepów spożywczych, piekarnia, orkiestra sezonowa, biblioteka, scena amatorska, korty tenisowe, boiska do siatkówki i koszykówki no i oczywiście dancingi. W zimie można było skorzystać z wspaniałych terenów narciarskich, skoczni narciarskiej oraz toru saneczkowego.
Niestety po wojnie w 1946 roku wszyscy mieszkańcy zostali wysiedleni. Zabudowania wsi po polskiej stronie zostały prawie całkowicie spalone, zostały ruiny dworku, cerkwi i pozostałości cmentarza.
Bukowiec – Sianki - Bukowiec
Do parkingu w Bukowcu dojeżdżamy samochodem (ostatnie 8 km drogi pokonujemy z prędkością 10 km/h i chwilami wydaję się mam i tak zbyt szybko do jakości drogi). Nawierzchnia nadaje się raczej na samochód terenowy niż rodzinne kombi, ale udało się niczego nie urwać.
Przed rozpoczęciem wyprawy koniecznie wyłączyć dane komórkowe!

Przed nami kolejny, cały dzień chodzenia i poznawania historii nieistniejących wsi. Liczymy na piękne krajobrazy i spacerowanie w samotności.
Parking opuszczamy o 9:05. Przez pierwsze parę minut idziemy lasem. Następnie naszym oczom ukazuje się piękny widok na pola i szczyty górskie w oddali. Po 30 minutach drogi siedmioletnia kierowniczka wycieczki - Amelia zaczęła mówić, że bolą ją nogi, a w szczególności palce u stóp i chce wracać. Udało się wynegocjować dojście do cmentarza w Beniowej i odpoczynek na ławeczkach przed nim. Wcześniej zrobiliśmy sesję zdjęciową przy okazałej, wiekowej, samotnie stojącej na polu lipie. Po odpoczynku i zmianie butów na sandały… Amelia odżyła i postanowiła iść jednak dalej. Krajobrazy głównie polne i leśne, ale bardzo urokliwe. Co jakiś czas przekraczamy rzeczki i strumyki malowniczymi mostkami. Dochodzimy do sporej wiaty turystycznej. Czas na dłuższy odpoczynek i drugie śniadanie. Ruszamy dalej, teraz szlak wiedzie przez las, chwilami idziemy po kładkach, co jest dodatkową atrakcją dla Amelii. Dochodzimy do kolejnego punktu - ruin dworku hrabiostwa Stroińskich w Siankach. Niedawno zainwestowano tu i odbudowano studnię oraz namalowano na szkle budynek dworku. Kawałek dalej docieramy do miejsca pochówku hrabiny – również niedawno odnowione. Mieszczą się tu też ruiny, a raczej pozostałości po fundamentach cerkwi. Wydzielone jest także miejsce z ławeczkami na odpoczynek. Według znaków do źródła Sanu mamy jeszcze 40 minut. Idziemy zatem dalej. Po drodze mijamy punkt widokowy, z którego można zobaczyć ukraińskie Sianki (te po stronie polskiej zostały zrównane z ziemią). Później niż zakładaliśmy dotarliśmy do źródeł Sanu – niestety z powodu suszy nie widzimy nawet kropli wody. Miejsce jest ciche i spokojne, jest ławeczka z widokiem na źródło oraz słupki graniczne, przy których obowiązkowo robimy zdjęcia. Wracając w tym samym tempie na parking dotrzemy koło 20:00. Gdy odpoczywaliśmy Amelia zapytała czy po powrocie będzie mogła jeszcze iść popluskać się do rzeczki za naszym pensjonatem. A gdy usłyszała, że będzie już za późno, oznajmiła, że pójdziemy szybciej. I tak też było. Na parking weszliśmy o 18:10. Kąpiel jednak była. Jesteśmy dumni z naszej małej turystki!
Trasę tej wycieczki polecamy każdemu kto szuka w Bieszczadach ciszy, spokoju, odrobiny dzikości wśród piękna przyrody oraz poznania historii tego miejsca. Na szlaku można trafić na niedźwiedzie ;) Ludzi spotkaliśmy tylko kilkoro, co bardzo nam odpowiadało.

Mapa Zielony Rower – Greenway Karpaty Wschodnie
Zielony Rower – Greenway Karpaty Wschodnie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Międzynarodowy Szlak Dziedzictwa Przyrodniczo-Kulturowego „Zielony Rower” – Greenway Karpaty Wschodnie Mapa szlaku rowerowego uruchomionego w roku 2004 przez Grupą Partnerską „Zielone Bieszczady” - nieformalne trójsektorowe partnerstwo...

Mapa Bieszczadzkie pogranicze polsko-słowacko-ukraińskie
Bieszczadzkie pogranicze polsko-słowacko-ukraińskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Obszar mapy Bieszczadzkie Pogranicze od północy wyznaczają Komańcza i Zatwarnica, od zachodu - słowackie Medzilaborce, od wschodu- Przełęcz Użocka („worek bieszczadzki”), od południa Snina i słowacko-ukraińskie przejście graniczne Ubla.  Na mapie...

Mapa Bieszczady - mapa atrakcji turystycznych
Bieszczady - mapa atrakcji turystycznych - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Bieszczad zawiera całość tego rozległego masywu - od Komańczy na zachodzie po granicę z Ukrainą na wschodzie oraz od Birczy na północy po Przełęcz Użocką. Znaleźć na niej można wszystkie atrakcje turystyczne: przyrodnicze, historyczne czy...