Mapy turystyczne w aplikacji

Jak zgłosić szkodę z ubezpieczenia turystycznego?

Czemu powinieneś wykupić ubezpieczenie turystyczne przed każdym urlopem czy wyjazdem? W jaki sposób możesz zgłosić szkodę, jeśli już dojdzie do niefortunnego zdarzenia? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w naszym poradniku.

Ubezpieczenie turystyczne – czym jest i po co je mieć?

Ubezpieczenie podróżne zapewnia Ci niezbędną ochronę i pomoc podczas różnego rodzaju niekorzystnych wydarzeń i wypadków w czasie urlopu. Nigdy nie masz pewności, co przytrafi się Tobie czy Twoim bliskim podczas podróży. Oczywiście do nieszczęśliwych zdarzeń dochodzi raczej rzadko, rachunek prawdopodobieństwa w żadnym razie nie może być jednak usprawiedliwieniem dla niewykupienia ubezpieczenia.

Ubezpieczenie turystyczne może mieć różnorodny zakres czy sumy gwarantowane, dlatego przed podpisaniem umowy dokładnie zapoznaj się z jej warunkami. Warto też przyjrzeć się propozycjom co najmniej kilku biur, aby w ten sposób zdecydować się na optymalny wariant.

ubezpieczenie-szkoda.jpg

 

Jak zgłosić szkodę?

Jeśli dojdzie już do niepomyślnego zdarzenia, jednym z pierwszym Twoich kroków powinno być zgłoszenie szkody. Często w takich chwilach nie do końca wiesz, jak to zrobić, czasem dochodzą też emocje czy stres. Dlatego o tym, jak zgłosić szkodę, najlepiej dowiedzieć się jeszcze przed wyjazdem. Wspomnieliśmy o przeczytaniu umowy przed wykupieniem ubezpieczenia, w dokumencie określanym jako OWU znajdziesz nie tylko regulacje związaną z ochroną osoby ubezpieczonej, ale też informacje, w jaki sposób zgłosić szkodę. Ponadto w OWU zawarte są informacje o przebiegu procesu likwidacji szkody oraz procedurze składania reklamacji.

Zgłoszenie szkody może przebiegać na różne sposoby, zależnie od firmy, w której jesteś ubezpieczony, procedura ta jednak zawsze jest bardzo prosta. W końcu zarówno Tobie, jak i ubezpieczycielowi zależy na tym, aby kontakt przebiegał łatwo i sprawnie. Jeżeli dojdzie do zdarzenia objętego ubezpieczeniem turystycznym, Twoim pierwszym krokiem powinno być powiadomienie o szkodzie ubezpieczyciela – a dokładnie centrum alarmowego wybranego towarzystwa. Zazwyczaj robi się to telefonicznie, w ten sposób połączysz się z konsultantem, który przyjmie niezbędne informacje, a do tego odpowie na Twoje ewentualne pytania. Numer telefonu do ubezpieczyciela, a także inne dane kontaktowe, znajdziesz np. na swojej polisie.

Podczas kontaktu telefonicznego zostaniesz też poinformowany o kolejnych krokach postępowania. Konsultant powie Ci również, jakie dokumenty należy przygotować. Alternatywą dla kontaktu telefonicznego najczęściej jest droga elektroniczna, pamiętaj jednak, że na początkowym etapie procedury, e-maile mogą po prostu zajmować więcej czasu.

Ubezpieczyciel może wymagać różnych dokumentów do skompletowania po Twoim zgłoszeniu. Zależy to chociażby od rodzaju zdarzenia, ale i wielu innych czynników. Często wiele dokumentów możesz zebrać bądź przygotować już podczas rozmowy z konsultantem. Zwykle zostaniesz poproszony o następujące dokumenty:

  • skan dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości,
  • polisa ubezpieczeniowa,
  • wypełniony formularz zgłoszenia szkody,
  • rachunki ze szpitala lub dokumentacja medyczna ze szpitala,
  • opis okoliczności zdarzenia,
  • potwierdzenie pobytu w danym miejscu za granicą, np. rezerwacji z hotelu.

W kwestii ubezpieczenia turystycznego często podróżni zadają sobie pytanie, czy konieczne jest posiadanie gotówki na koniecznie świadczenia, która następnie zostanie zwrócona przez ubezpieczyciela. Coraz częściej dochodzi do tzw. rozliczenia bezgotówkowego, czyli np. szpital lub inna placówka medyczna samodzielnie kontaktuje się z biurem ubezpieczeniowym i rozlicza koszty. To bardzo wygodne rozwiązanie dla osoby ubezpieczeniowej, które zdejmuje z Ciebie konieczność dopełniania dodatkowych formalności oraz oczywiście posiadania przy sobie dużych środków finansowych.

Opublikowano 16 czerwca 2021 przez traseo