Mapy turystyczne w aplikacji

Jak wybrać rower? Część II: rower górski

Wiosna powoli zakrada się na nasze ścieżki i wyciąga nas z domów po gnuśnej zimie. Wyższe temperatury skłaniają do rozgrzania mięśni, a budząca się do życia przyroda zaprasza do penetrowania nowych szlaków. Gdy duszę rozdziera pragnienie, by uciec z burego, betonowego miasta, chwyćmy za rower i oddajmy się przyjemności obcowania z dziką naturą. Łatwo powiedzieć „rower” – trudniej z całej gamy dostępnych na rynku modeli wybrać ten właściwy. Dlatego zachęcamy do przeczytania drugiej części naszego poradnika.

W celu zdobywania szczytów, przeczesywania leśnych ścieżek, czy uskuteczniania zjazdów i podjazdów warto zaopatrzyć się w rower górski. Model ten swego czasu zyskał dużą popularność i cieszy się nią nadal. Został stworzony specjalnie do eksplorowania trudnych terenów.

Mountain bike (MTB) za względu na swe przeznaczenie ma koła o średnicy 26 lub 29 cali, jego rama jest zaś krótka i dodatkowo wzmocniona. Ponadto jest on odporny na uszkodzenia mechaniczne (nie polecamy jednak testować jego wytrzymałości dla zabawy). By ułatwić jazdę w ekstremalnych warunkach, wyposażony jest często w amortyzatory. Choć możemy nabyć modele bez amortyzacji (tzw. rigid, cyklotrialowy), warto wybrać te, które mają resory przynajmniej z przodu (hradtile), a najlepiej typ z kompletną amortyzacją (full-suspension). Znany jest też podtyp ze szczątkową amortyzacją tylną (softtile). Jeśli chodzi o amortyzatory, to warto pomyśleć o konkretnych markach, np. Suntoury, Reba, Rock Shox Tora czy Raidon.

Starannie dobierzmy również korbę, powinna być ona dosyć sztywna, by energia była przełożona do tylnego koła, a tym samym nasz sprzęt zdał swój egzamin w trakcie jazdy. Dla naprawdę efektywnych podjazdów warto zainwestować w zębatkę o minimum 32 zębach. Rower górski, ze względu na nagłe zmiany warunków jazdy, powinien być wyposażony w mocne hamulce, a także osprzęt, który umożliwi szybką zmianę przełożenia. Typowy dla tego typu roweru jest także duży prześwit między pedałami, jego kierownica z kolei może być zarówno prosta, jak i gięta. Waga MTB wynosi średnio od 10 do 12 kg, zdarza się też waży on 7,5 kg (a więc niższa od miejskiego, a wyższa od szosowego). Zależy ona oczywiście od materiału, z którego został wykonany oraz konkretnego modelu. A tych ostatnich mamy wiele. Oto mały przegląd:

  • enduro – typowy dla jazdy w trudnych warunkach górskich; zawieszenie ramy większe niż w trialu (skok rzędu 130-150 mm); solidna konstrukcja pozwala na komfort jazdy zarówno na podjazdach, jak i w czasie zjazdów, a także w terenach płaskich; niestety konsekwencją tego jest wysoka waga (12-16 kg), choć producenci doskonalą rowery tego modelu i starają się zmniejszyć jego wagę; cena jednak jest wciąż wysoka;
  • cross country/maratonowy (XC) – najbardziej uniwersalny w tej grupie rowerów, doskonale sprawdza się w różnych terenach; wyposażony tylko w przedni resor bądź pełna amortyzację; waży 10-12,5 kg (ale i można znaleźć takie, których masa sięga tylko 7 kg) – rozpiętość ta wynika stąd, że można dobrać odpowiedni  do własnych potrzeb osprzęt i ramę;
  • freeride (FR)  – przeznaczony do jazdy po specjalnie przygotowanych trasach z licznymi atrakcjami, tj. mostkami „north shore”, uskokami, równiami pochyłymi, skoczniami;
  • zjazdowy/ downhillowy (DH) – sama nazwa wskazuje na to, ze praktycznie nie nadają się one na podjazdy i w marnym stopniu na jazdę w terenie płaskim; ma duży skok w zawieszeniu (ponad 150 mm) i pełną amortyzację, ma też mało przełożeń; jego konstrukcja jest mocna, kierownica zaś jest wygięta i szeroka; charakteryzuje go wysoka masa: 17 – 20kg; jako ciekawostkę można odnotować to, że prędkość, jaką można uzyskać w czasie zjazdu rowerem DH, sięga 90km/h;
  • rower trail (ścieżkowiec) – podobnie jak XC przeznaczony do jazdy w rozmaitym terenie, lecz pozwala na bardziej ekstremalne wyczyny, lepiej sprawdza się jednak przy podjazdach niż zjazdach, ale równie dobrze w płaskim terenie; waży 12-14,5 kg; jego konstrukcja jest oparta na zawieszonej ramie (wysokość skoku zawieszenia: 120 mm) i znacznie delikatniejsza niż w przypadku DH;
  • rower do 4x/dual-slalomu – lżejszy od zjazdowego, nadaje się nie tylko do zjazdów, ale również do jazdy w terenie płaskim, doskonale radzi sobie z uskokami.

Ponadto mamy jeszcze inne wyczynowe rowery (triasowy, streetowy czy mirtowy), ale to już temat na inny artykuł.

Do cieszących się popularnością marek rowerów górskich zaliczyć można: Anlen, Barracuda, Cannonade, Giant, Kross, Cube, Unibike Expert i inne.

Wybór roweru górskiego to nie wszystko. Nie zapominajmy, że MTB wymaga od nas dobrej kondycji. Dobry duet stworzy on tylko z rowerzystą, który lubi wyzwania i potrzebuje dodatkowej dawki adrenaliny.

Tekst: Daria Marchewka

Trasy rowerowe na Traseo.pl: szosowe i górskie.

Opublikowano 3 marca 2020 przez admin