Kampery, czyli samochody kempingowe, podbijają europejskie drogi. Coraz więcej osób wybiera się nimi na krótki czy dłuższy urlop. Tę formę transportu upodobał sobie szczególnie jeden, specyficzny rodzaj kierowców, który stanowi coraz większy odsetek użytkowników „domów na kółkach”. Kamper, jeszcze nie tak dawno uchodzący za dobro luksusowe, obecnie coraz częściej trafia do garaży osób młodych, urodzonych w latach między 1990 a 2000 r. (źródło: https://www.cnbc.com/2017/08/11/rv-sales-soar-across-europe-and-us-as-people-fall-back-in-love-with-the-road-trip.html). Co sprawia, że to właśnie pokolenie tzw. „millenialsów” upodobało sobie podróże w swoistym mobilnym domu?
Kampery kontra samoloty Pierwszy ogólnoświatowy popyt na kampery odnotowano w roku 1970 (źródło: https://www.cnbc.com/2017/08/11/rv-sales-soar-across-europe-and-us-as-people-fall-back-in-love-with-the-road-trip.html). Zaledwie dwie dekady później samochody te były jednak coraz rzadszym widokiem na drogach – jako środek urlopowego transportu zostały usunięte w cień przez konkurencję w postaci tzw. tanich linii lotniczych. Obecnie, po dwóch kryzysach (w latach 2008 i 2013) sprzedaż kamperów w Europie zdecydowanie poszła w górę. Na przykład w 2016 r. na Starym Kontynencie zarejestrowano 170 064 tego rodzaju pojazdów. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to wzrost aż o 10,6%, a tendencja ta wciąż się utrzymuje.
Kamperowy styl życia Według ankiet przeprowadzonych wśród sprzedawców na Wyspach Brytyjskich, coraz większy odsetek nabywców kamperów to ludzie młodzi. Rosnąca liczba użytkowników takich aut wynika częściowo z fenomenu, jakim są różnego rodzaju profile na mediach społecznościowych, opisujące i propagujące tzw. życie w drodze (źródło: https://www.cnbc.com/2017/08/11/rv-sales-soar-across-europe-and-us-as-people-fall-back-in-love-with-the-road-trip.html). Jako że kampery doskonale nadają się do prowadzenia takich relacji – i co nie mniej ważne – zarabiania na nich niemałych pieniędzy, coraz więcej osób chce spróbować takiego „romantycznego” sposobu podróżowania. Na rosnącym popycie na kampery korzystają nie tylko „millenialsi”, którzy mogą zrealizować swoje podróżnicze marzenia, czy sami producenci kamperów – zyski notują również firmy ubezpieczeniowe, takie jak Lancaster Insurance.
Sprzedaż kamperów rośnie w najlepsze. Istnieją przesłanki wskazujące na to, że ten trend nieprędko się skończy. Coraz więcej sprzedawców kieruje swoją ofertę do młodych nabywców, chcących spróbować swoich sił jako wieczni podróżnicy.