Marka Adidas to niemieckie przedsiębiorstwo, którego początki sięgają 1924 roku. Tak, tak, buty Adidas wcale nie są wynalazkiem XXI wieku i mają już prawie 100 lat! Nazwa ten marki pochodzi od nazwiska Adolfa Dasslera i składa się z trzech pierwszych liter zdrobniałej wersji jego imienia (Adi) oraz trzech pierwszych liter nazwiska (Das). Znakiem charakterystycznym produktów tej marki są trzy paski, a także logo w kształcie koniczynki. Co zdarzyło się od momentu założenia tej firmy, że zna ją niemal każdy człowiek na świecie?
Wojna i sport, czyli opowieść o tym, że każdy potrzebuje wygodnych butów
Początki działalności przedsiębiorstwa Adidas związane są z… żołnierzami Wermachtu Adolf Dassler wraz ze swoim bratem produkował obuwie dla niemieckiej armii, a następnie sneakersy dla niemieckich i amerykańskich sportowców, którzy brali udział w Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1936 roku. Kilkanaście lat później bracia Dassler podzielili swoje przedsiębiorstwo na dwa i zostali odwiecznymi rywalami. W wyniku podziału Rudolf Dassler stworzył swoją markę, którą znamy wszyscy – markę Puma (niewiele osób wie, że początkowo nazywała się ona „Ruda” od dwóch pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela). Współpracujących do 1948 roku braci podzieliły różne wizje przyszłości przedsiębiorstwa, których nie dało się pogodzić.
Innowacje w kształcie korków, czyli Adidas zdobywa podium
Rok po rozstaniu z bratem, Adi Dassler postanowił wyprodukować pierwsze buty z gumowymi ćwiekami na podeszwie. Dziś znamy je pod nazwą korki. Miały zapobiegać poślizgom i zapewniać lepszą przyczepność – te cechy sprawiały, że korki stały się idealnym obuwiem do gry w piłkę nożną. Adidas nawiązał więc współpracę z reprezentacja RFN, a kiedy ta wygrała z Węgrami podczas mistrzostw świata w 1954 roku, o korkach usłyszał cały świat.
Białe Adidasy i kolorowe farby, czyli ukłon w stronę klienta
Kolejna okazja, żeby się wyróżnić, przyszła w 1985 roku. Wtedy to marka Adidas stworzyła specjalny program „Adidas Adicolor”, który umożliwiał klientom marki personalizację wybranego przez nich obuwia. Jak to działało? Adidas stworzył serię białych butów sportowych, do których dołączany był zestaw kolorowych farb i paleta, dzięki którym każdy mógł stworzyć swoje własne, niepowtarzalne Adidasy. Był to fenomenalny chwyt marketingowy, ponieważ po raz pierwszy w historii producent obuwia zaproponował swoim klientom możliwość posiadania butów odzwierciedlających osobowość, hobby czy nastrój osoby, które je nosiła.
Małe rybki i wielki rekin, czyli Adidas pochłania kolejne firmy
Sukces marki Adidas prawdopodobnie przerósł oczekiwania jej założyciela. Po tym, jak na rynku pojawiły się korki marki Adidas, firma nie nadążała z ich produkcją! Tak wielki popyt pozwolił marce na szybkie wzbogacenie się, dzięki czemu mogła ona wykupywać inne firmy. Jedną z nich była francuska firma Salomon, którą Adidas przejął w roku 1997. Mało kto wie, że jedenaście lat później, bo w 2006 roku, marka Adidas przejęła także firmę Reebook, tym samym stając się największym graczem na rynku obuwia sportowego.
Adidasy – sneakersy, które chce się mieć!
Pomimo burzliwej historii, w której nie brakuje konfliktów i skandali, Adidas wciąż jest jedną z najbardziej dochodowych marek obuwniczych w historii. Dlaczego? Naszym zdaniem odpowiedź jest prosta. Świetna jakość, doskonałe wzornictwo, ale też odwaga i innowacje, którymi szczyci się ta marka spowodowały, że pokochały ją miliony osób na całym świecie.