Mapy turystyczne w aplikacji

Rower trekkingowy, czyli turystyczny

Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby ktoś wynalazł rower uniwersalny – taki, który sprawdza się zarówno w mieście, jak i w terenie, którym można pojechać na zakupy, ale i „powspinać się” na górskie szczyty, a potem przy zjeździe nieco poskakać…ach, marzenia, realista powie: „człowieku, w myśl zasady: co jest do wszystkiego, to jest do niczego, to jest po prostu niemożliwe!”.

cycling-28462011280.jpg

Możemy jednak dobrać rower optymalny do naszych potrzeb. W trzeciej części poradnika przedstawiamy rower trekkingowy. Zapraszamy na małą jazdę próbną!

rower-kross-trans-alp-2017.jpgRower trekkingowy (zwany też turystycznym) to wynalazek, który będzie z nami na co dzień i od święta. Idealnie bowiem sprawdza się w terenie miejskim, a więc posłuży nam jako środek transportu w drodze do pracy. Po godzinach z kolei chętnie potowarzyszy nam w czasie wycieczek poza miasto. Doskonale radzi sobie on zarówno na asfaltowej nawierzchni, jak i na ubitym, ziemnym trakcie. Chociaż jego konstrukcja jest bardzo wytrzymała, nie testujmy go na bardzo ekstremalnych terenach, czy nie przystosowanych do jazdy rowerem leśnych ścieżkach. Spornik kierownicy jest skierowany nieco w górę, zaś szerokie siodełko obniżone, co zapewnia wyprostowaną postawę ciała. Taka idealna dla kręgosłupa budowa  roweru trekkingowego umożliwia wygodną jazdę przez wiele godzin, śmiało więc możemy wybrać się na weekendowy wypad. Tym bardziej, że rodzaj ten przystosowany jest do zamontowania wykonanych z impregnowanych materiałów sakw i toreb, w których można umieścić ekwipunek na długodystansową podróż. Podobną funkcję spełnia i bagażnik (często nawet dwa – z przodu i z tyłu roweru). 

W celu zwiększenia komfortu jazdy trekkingowiec wyposażony został w kilkanaście przełożeń, a często także w przednią amortyzację. Średnica jego  kół najczęściej wynosi 28 cali (choć bywają też rowery z kołami 26-calowymi), opony zaś są stosunkowo cienkie (ich grubość mieści się między grubością opon rowerów szosowych a górskich), co umożliwia rozwinięcie sporej prędkości, szczególnie na szosach pokrytych asfaltem.

W momencie, gdy planujemy dłuższą wyprawę, warto wzbogacić rower o licznik kilometrów i system nawigacji, który ułatwi nam orientację w terenie. Jeżeli z góry wiemy, iż czekają nas trudniejsze warunki jazdy, sprawdźmy stan bieżnika, od opon bowiem zależy przyczepność do gruntu, a raczej nikt nie marzy o ślizgawce i lądowaniu w kąpieli błotnej.

rower-kross-trans-arctica-2017.jpgPrzed zdecydowaniem się na zakup roweru koniecznie dobierzmy odpowiedni rozmiar ramy do naszego wzrostu - zapewni to odpowiedni komfort jazdy. Przy większości modeli w sklepach internetowych dostępne są tabele rozmiarów, jeżeli zaś udamy się do sklepu osobiście, obsługa na pewno nam pomoże. Mężczyźni zazwyczaj decydują się na inny rodzaj ramy, niż kobiety, które preferują tę bardziej obniżoną. Nie jest to jednak regułą. 

Rower turystyczny jest lżejszy od roweru miejskiego, a dzięki temu bardziej zwrotny. Wagę roweru trekkingowego (standardowo 10-17 kg) zwiększają oczywiście sakwy, które mu mogą dodać nawet 25-30 kg. Ważne jest równomierne rozłożenie bagaży, by nie obciążać roweru tylko z jednej strony. Jednostronna przewaga może bowiem utrudniać utrzymanie równowagi, a nawet przyczynić się do wypadku.

Jeżeli już zdecydowaliśmy się na zakup tego typu roweru, musimy odłożyć średnio 1 do 2 tys. zł. Za sprzęt lepszej klasy, ze zredukowaną wagą i bardzo dobrym osprzętem przyjdzie już zapłacić 3 tys. 

 

Warto jednak śledzić promocje i spcjalne oferty w sklepach, zwłaszcza w sezonie zimowym, kiedy upolować można spore obniżki. 

Artykuł przygotowany we współpracy ze sklepem

sportowy-logo-1455634458.jpg

Opublikowano 7 stycznia 2018 przez traseo