Jedziemy na rowery – tylko jak to wszystko ogarnąć? Gdzie włożyć kurtkę, jedzenie, termos, mapę, lornetkę, karimatę??? Do tego dziecko lub przysłowiowy Azor… Ku uciesze polskich rowerzystów od maja 2011 r. istnieje prawo zezwalające na jazdę z przyczepkami – czyż to nie wynalazek dla ciebie? Jeśli to udogodnienie idealnie odpowiada Twoim potrzebom, zobacz, jak wybrać najlepszy sprzęt. Jeśli jeszcze nie pomyślałeś o przyczepce rowerowej – przeczytaj – może to rozwiązanie właśnie dla ciebie.
Przyczepka może nam znacznie ułatwić podróż, ale tylko wtedy, jeśli dobrze ją wybierzemy i zamontujemy. Dlatego na wstępie zastanówmy się, w jakim celu ją kupujemy. Na rynku bowiem dostaniemy przyczepki wyspecjalizowane do przewożenia dzieci, bagażu czy zwierząt. Oczywiście ze względu na przeznaczenie będą się one między sobą różniły.
Wielkim walorem przyczepek jest to, iż dzięki nim nie musimy rezygnować z kolarskich przyjemności na czas, gdy nasze dziecko nie jest w stanie samodzielnie popedałować. Pamiętajmy jednak, by, szukając przyczepki ułatwiającej nam transport dzieci, zwrócić uwagę na wiek dziecka. Wiele firm bowiem produkuje modele przystosowane do danej grupy wiekowej, przy czym często pojawia się zastrzeżenie co do minimalnego wieku – najczęściej za dolna granicę przyjmuje się 12 miesięcy (często jest to również regulowane przepisami prawnymi danego kraju). Można jednak dokupić specjalne wkłady, które umożliwiają transport najmniejszych dzieci. Dla młodszych idealne będą przyczepki typu wózek. Niektóre z nich (tzw. joggery) umożliwiają również uprawianie joggingu bez zmartwienia o to, co zrobić z dzieckiem. Mamy również model 3 w 1, który poza wspomnianymi już funkcjami, może pełnić rolę wózka spacerowego. Dla starszych dzieci dobrym rozwiązaniem może być przypominająca rowerek jednokołowa Weehoo i-Go. Jest ona przeznaczona dla milusińskich w wieku 2-9 lat. Wyposażono ja w pedały i bezpieczny łańcuch, co pozwala dziecku aktywnie włączyć się w naszą wycieczkę.
W przypadku przyczepek do przewozu dzieci konieczne są pasy bezpieczeństwa. Możemy też zainwestować w kask ochronny. Przydatną rzeczą jest dobrej jakości zadaszenie lub specjalna moskitiera – chronią one przed deszczem, wiatrem, owadami czy promieniowaniem słonecznym. Warto również sprawdzić, czy posiada ona atest bezpieczeństwa. To istotna kwestia, choć – przyczepka i tak uchodzi za najbezpieczniejszy sposób przewożenia dzieci rowerem. Nie trzeba już chyba przypominać, że przed wyprawą, nim umieścimy w przyczepce dziecko, należy sprawdzić bezpieczeństwo jazdy.
Dodajmy, że niektóre z przedstawionych powyżej przyczepek są wyposażone w dodatkowy „bagażnik”, który na pewno się przyda, gdy chcemy przewieźć jakieś pakunki. Do tego celu mamy jednak specjalne, bardziej praktyczne modele, które stanowią idealną opcję dla sakw. Na skutek przeładowania tych ostatnich wielu rowerzystów uskarża się na zbytnie obciążenie kół roweru.
Dwie standardowe odmiany przyczepek bagażowych to przyczepki jedno- i dwuśladowe. W przypadku tych pierwszych bagaż jest mocowany pomiędzy rowerem a kołem przyczepki lub też po obu stronach koła. Ich atutem jest niska waga i duże możliwości manewrowania. Przyczynia się do tego fakt, iż przyczepka tego typu podąża torem roweru, więc łatwo uniknąć ewentualnej wpadki w dziury. Niestety z tych samych względów ma mniejszą ładowność niż przyczepka dwukołowa.
Coraz więcej osób docenia także przyczepki dla zwierząt, które są lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem niż np. wysięgniki. Dzięki nim zwierzęta w mniejszym stopniu są narażone na wypadek czy uszkodzenie łapek.
Zaznaczmy, iż, dobierając przyczepkę, warto rozpatrzyć zakup takiej, której koła mogą stanowić koło zapasowe do naszego roweru w razie ewentualnych wypadków na długiej trasie, czego oczywiście nie życzymy.
Nie bez znaczenia jest właściwy, zgodny z instrukcją montaż przyczepki. Warto poświecić mu nieco uwagi, by po drodze nie zgubić swego bagażu lub – co gorsza – dziecka. Dodajmy tylko, że najlepiej przymocować przyczepkę do roweru, którego rama wykonana jest z wysokiej jakości stali lub aluminium, by niepotrzebnie nie narażać jej na odkształcenie.
Nie ma wielu producentów przyczepek, wymieńmy więc takie marki jak: Chariot, Extrawheel, Croozer, BOB. Ich ceny z kolei kształtują się od 600-3000 zł zależnie od modelu, chociaż można znaleźć i tańszy sprzęt,. Pozostaje jednak pytanie, czy i jakość jego nie będzie słabsza, bowiem stabilność i niezawodność przyczepki szczególnie na dłuższych trasach jest rzeczą niezwykle istotną.
W czasie weekendowych lub wakacyjnych wypraw rowerowych nieraz zdarzyło się wam zapewne powiedzieć, iż przydałby się tragarz. Teraz jego funkcje mogą pełnić przyczepki, które od kilku lat podbiły rynki zachodnie. I dobrze, że to, co tak popularne w Skandynawii czy Holandii, dziś i u nas budzi coraz mniejsze zdziwienie i cieszy się większą popularnością.
Daria Marchewka